Skip to main content
فهرست مقالات

جشنواره از منظر فیلمنامه / سوژه های بکر، پرداخت نازل

نویسنده:

(5 صفحه - از 52 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، فیلمنامه، سیب، تماشاگر، شخصیت، جشنواره از منظر فیلمنامه، زن، داستان، فیلمساز، ساغر

خلاصه ماشینی:

"در جشنوارهء امسال نیز چند فیلم به این موضوع و روابط عاشقانه میان زن و مرد پرداخته‌اند،ولی اکثر آنها از یک مشکل عمده در به تصویر کشیدن این ارتباط رنج می‌برند و آن بی‌توجهی و یا عدم توانایی‌ نویسندگان در خلق پس زمینه‌ای است که عشق در آن متولد می‌شود. آژانس شیشه‌ای فیلمنامهء مستحکمی‌ دارد،شخصیت‌های اصلی بسیار خوب پرداخت شده‌اند و با مشخصه‌های هوشمندانه‌ای که نویسنده برای آنها تعیین کرده‌ به راحتی تماشاگر را از نظر عاطفی درگیر می‌کنند و گره‌های‌ دراماتیک،منطقی و حساب شده است. به اعتقاد شما اینها دیالوگ‌های شخصیت‌هایی با این مشخصات‌ هستند یا حرف‌های خود حاتمی کیا؟ فارغ از این مسأله که ظاهرا نویسنده آگاهانه و با هدف نقد اجتماعی،چنین چهره‌ای از شخصیت‌های فرعی ساخته،آژانس‌ شیشه‌ای به مدد فیلمنامهء خویش فیلم بسیار زیبایی است که با گره‌افکنی‌های حساب شده و مناسب،تماشاگر را روی صندلی‌ میخکوب می‌کند و راضی از سالن بیرون می‌فرستد. به‌طور مثال تصادفا در هنگامی که مهدی مقابل خانهء مینا نشسته فیلم‌ بچه‌های خیابان از تلویزیون پخش می‌شود که باعث تحریک‌ حس دلسوزی او و فرستادن غذا برایش می‌شود،تصادفا شوهر او که می‌توانست به عنوان عاملی بازدارنده در مقابل مهدی بایستد، حضور ندارد و فیلم هم توضیح نمی‌دهد که او کجاست،تصادفا در جایی که مینا برای گم شدن کیفش به سبزی‌فروش اعتراض‌ می‌کند مهدی هم در مغازه حضور دارد،تصادفا این قضایا یا روز مادر همزمان می‌شود،تصادفا در لحظاتی که مینا دچار تردید شده‌ و احتیاج به یک عامل تحریک‌کننده دارد،زن همسایه هدیهء روز مادر مهدی را برای او می‌آورد،تصادفا سبزی‌فروش محل هم در همین ساعات به شکلی غیرمنطقی تصمیم به پس دادن کیف او می‌گیرد و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.