Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی اخلاق در قرآن

نویسنده:

(40 صفحه - از 4 تا 43)

کلید واژه های ماشینی : اخلاق، انسان، خدا، ایمان، نفس، اخلاق در قرآن، خداوند، حق، رفتار، شریعت، کمال، کار نیک، بینش، باور، عمل، علم اخلاق، حیات، انگیزه، زندگی، علم، ارزش، کار، کسانی، عمل صالح، در قرآن، کمال انسانی، کرامت انسانی، رفتار نیک، ارزش اخلاقی، هدف

خلاصه ماشینی: "حال، آیا این صفت نفسانی، خود منشأ ذاتی دارد، بدین معنی که از ساختار درونی انسان سرچشمه می‌گیرد، تا هر کاری انجام می‌دهد، نمودی از صفات درونی و ساختار باطنی وی باشد، و در واقع چهره درونی خود را آشکار می‌سازد، و مقهور ساخت باطنی خود می‌باشد؟ در این صورت، تربیت چه نقشی می‌تواند ایفا کند، یا تعالیم انبیاء چه تأثیری می‌توانند داشته باشند؟ یا آن که صفات نفسانی اکتسابی و تغییرپذیر بوده، اساسا بر اثر تربیت خانواده و جامعه و پیروی از عادات موروثی، حاصل گشته، قابل تبدیل می‌باشند؟ به کار بردن خلق در لغت عربی که از ریشه خلق گرفته شده، حاکی از آن است که عرب بر این باور بوده که منشأ صفات نفسانی، ذاتی و فطری است، و این گونه صفات مانند دیگر ویژگیهای وجود انسان، در حیطه آفرینش وی قرار داشته و از اختیار او بیرون است. بویژه اگر عمل انجام شده، از اعمال قربی (که مایه قرب و نزدیک شدن به خدا) باشد، با آلوده شدن به ریا، واژگون می‌گردد و ضد ارزش می‌شود، و هر آنچه انجام شده، به طور کامل به هدر می‌رود و نابود می‌شود: «یا ایها الذین آمنوا لاتبطلوا صدقاتکم بالمن و الأذی کالذی ینفق ماله رئاء الناس ولایؤمن بالله‌ والیوم الآخر فمثله کمثل صفوان علیه تراب فأصابه وابل فترکه صلدا لایقدرون علی شی‌ء مما کسبوا والله‌ لایهدی القوم الکافرین»بقره / 264 ای کسانی که ایمان آورده‌اید، بخشش و نیکی که به کسی روا می‌دارید، با منت گذاردن و تحقیر نمودن طرف، آن را تباه نکنید، مانند کسانی که به انگیزه ریا و خودنمایی بخشش و احسانی انجام می‌دهند، ولی خدا و روز واپسین را باور ندارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.