Skip to main content
فهرست مقالات

نگرش تئوریک به فیلم مستند

نویسنده:

(7 صفحه - از 83 تا 89)

کلید واژه های ماشینی : فیلم مستند، سینمای مستند، هنری، تقسیم‌بندی انواع فیلم مستند، مستندساز، تقسیم‌بندی، واقعی، تخیل، واقعیت، فیلم داستانی

خلاصه ماشینی: "اما فیلم مستند نه تنها موضوعش واقعی است،بلکه‌ فضا و موقعیت موضوع نیز به تبع آن،به ایجاد شکلی‌ واقع‌نمایانه از سینما،که آن را"فیلم حقیقت‌"یا فیلم‌ واقعیت (Factual Film) نیز نامیده‌اند،می‌انجامد در عادی‌ترین واکنش آن نسبت به واقعیت،فیلم مستند بازتاب‌کننده توجه و حساسیت هنرمند به یک پدیده غیر تخیلی و یا خارجی است که قابل تفسیر و توصیف است. همین نکته در فیلم داستانی نیز قویا صدق می‌کند،با این تفاوت که در فیلم مستند موضوع تخیلی نیست؛اما در داستانی،موضوع(کم‌وبیش برپایه واقعیت)تخیل‌ می‌شود-فیلم‌های فانتزی و علمی-تخیلی داستانی که‌ اغلب از موضوعات و فضاهای غیرواقعی استفاده می‌کنند، تجریدی‌ترین نوع در کنار سینمای انیمیشن‌اند. ظاهرا بازن مستندسازان را بیش‌تر متعهد به مراعات‌ "وحدت فضایی‌"یا به قول خودش‌"واقعیت فضایی‌"رویداد می‌داند تا داستانی‌سازان-و برای آن هم دلیلی‌ نمی‌آورد!او در هر موردی که مستندساز از طریق به‌ کارگیری تدوین به‌"وحدت فضایی‌"رویداد یا واقعه‌ خدشه‌ای وارد ساخته-در واقع خدشه‌ای که از نظر او به‌ باور تماشاگر وارد می‌شود-مورد انتقاد قرار می‌دهد،مثلا صحنه تعقیب نوجوان فیلم داستان لوییزیانا توسط تمساح را از این بابت که دریافت تدوینی نماهای آن از هیچ‌نمایی که هر دوی آنها-پسرک و تمساح-را در یک قاب نشان دهد استفاده نشده،قابل قبول نمی‌داند. در کنار نظریه‌پردازان سینمایی واقع‌گرا،شکل‌ گرایان نیز،از جمله آیزنشتین و آرنهایم،سینمای مستند را با این انتقاد بحث‌انگیز که عرصه زیبای‌شناسی آن‌ محدود است-چون تنها انعکاس واقعیت را هدف قرار می‌دهد نه‌"بیان‌"هنری آن را-شکلی عقب افتاده و ضعیف در هنر سینما تلقی کرده‌اند و تأکید نموده‌اند که‌ مغایرت بین توجه به‌"شکل‌"و"هدف‌"در مستند،مانعی‌ جدی در توسعه و تکامل هنری این سینماست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.