خلاصه ماشینی:
"این موضوع از جنبه دیگری نیز شأن تحقیقی جدیدتری به خود گرفته است؛افزایش شبکهها و متنوع شدن برنامههای تلویزیونی،گسترش تکنولوژیهای نوین ارتباطی و آزاد شدن و فراوانی استفاده از دستگاه ویدئویی در جامعه ما،حق انتخاب نوجوانان را افزایش داده است و باید دریافت که تأثیر چنین بهرهمندیهایی بر دیگر استفادهها از سینما و تلویزیون چه بوده است و در واقع باید همگام با تحقیق در مورد اینکه "رسانههای تصویری با کودکان و نوجوانان چه میکنند؟"به این فرایند نوظهور و در حال گسترش نیز پرداخته شود که کودکان و نوجوانان با این رسانهها چه میکنند؟"به عبارت دیگر قدر و جایگاه"فعالیت"مخاطبین کوچک رسانهها چیست؟ یافتن پاسخ چنین سوالاتی،مستلزم دوگونه شناخت است: در ابتدا ناگزیریم تا کارکردها،توانمندیها و قابلیتهای رسانههای تصویری را بشناسیم سپس با بررسی ویژگیهای دوه نوجوانی،با نیازهای مختلف کودکان و نوجوانان آشنا شویم و آنگاه به فرایند ارتباط بین رسانههای تصویری و مخاطبین کوچک آن بپردازیم تا دریابیم ارضا،چه نیازهایی از کودکان و نوجوانان توسط این رسانهها انجام میشود و منشأ جذابیت بیحد و حصر و نیز تأثیرات چنین رسانههایی بر چنین مخاطبینی چیست؟ >کارکردها و اهمیت رسانههای تصویری مارشال مک لوهان،اندیشمند و ارتباطشناس کانادایی،معتقد بود که"رسانه همان پیام است"3؛به عبارت دیگر بین وسایل مختلف از جهت تواناییهای کمی و کیفی و همچنین میزان تأثیر بر مخاطبین تفاوتهای بسیاری مشاهده میشود و"هر تکنولوژی نوین،بشر را به تدریج در فضای تازهای قرار میدهد و هر فضای تازه یک عامل فاعل بر سرنوشت و زندگی بشر است."