Skip to main content
فهرست مقالات

موازنه ای که برقرار نمی شود

نویسنده:

(6 صفحه - از 116 تا 121)

کلید واژه های ماشینی : سینمای کودک و نوجوان، فیلم، سینمای کودک و نوجوان ایران، سینمای واقع‌گرای کودک و نوجوان، سینمای فانتزی، فیلمسازان، تماشاگران، عروسکی، عرصه سینمای کودک و نوجوان، سینمای فانتزی کودک و نوجوان

خلاصه ماشینی: ">ورود فانتزی تغییر بسیاری از معیارها و موازین سینمای ایران در آن‌ سال‌ها و ضرورت بازنگری در سیاست‌گذاری کلان و شروع‌ تدریجی اعمال سیاست‌های حمایتی-هدایتی از سوی‌ ارگان‌های فرهنگی-هنری جامعه،رفته‌رفته زمینه را برای‌ حضور فعال‌تر فیلمسازان آشنا با مقوله جذب مخاطب برای‌ سینمای کودک و نوجوان و این‌بار ساختن فیلم‌"برای آنها"و جدی گرفتن تخیل،عروسک و پرداخت نیمه موزیکال در این‌ سینما فراهم کرد و به این ترتیب در سال 1364 برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران،سینمای عروسکی خارج از چهارچوب‌ تلویزیون و یا کارهای عروسکی کوتاه روشنفکرانه،با شهر موش‌ها تجربه شد و استقبال چشمگیر تماشاگران کودک و نوجوان-که البته متأثر از موفقیت مجموعه تلویزیونی آن بود- آغاز دورانی تازه را در عرصه سینمای کودک و نوجوان ایران‌ اعلام کرد. آخرین تلاش سینمای کودک و نوجوان ایران در عرصه سینمای‌ نیمه موزیکال نوجوانانه با نام مینا و غنچه بر پرده سینماها آمد و به‌رغم حضور خمسه و ساختار نسبتا شاد فیلم،مورد استقبال‌ خانواده‌ها قرار نگرفت و امسال،تنها نمونه‌ای دیگر از سینمای‌ واقع‌گرای‌"درباره کودک و نوجوان‌"توانست به‌رغم کم‌ لطفی‌های همکاران مطبوعاتی،انگیزه‌ای برای نقد و بررسی و احتمالا تماشای مجدد ایجاد کند:کیسه برنج محمد علی طالبی، صرف‌نظر از بحث شباهت با فیلم‌های سینمای موسوم به‌ کانونی،حرکت در مسیر جلب نظر خارجی‌ها و چندین و چند بحث دیگر که شایستگی‌های راستین فیلم را تحت الشعاع قرار داد،وزنه سینمای واقع‌گرای کودک و نوجوان را سنگین‌تر کرد و این در شرایطی بود که مثل سال‌های قبل چیزی برای قرار گرفتن در سوی دیگر و ایجاد موازنه وجود نداشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.