Skip to main content
فهرست مقالات

نسبت سینما و دین

نویسنده:

(5 صفحه - از 122 تا 126)

کلید واژه های ماشینی : سینما، ارتباطات، وسایل ارتباط‌جمعی، دینی، رسانه‌ها، نسبت سینما و دین، اطلاعات، مک لوهان، تکنولوژی، سینمای دینی

خلاصه ماشینی:

"12بنابراین همان‌طور که مشاهده می‌شود،اگرچه‌ در بستر فرهنگی صنعتی غرب و با هدف تفریح،سرگرمی‌ و گریز انسان معاصر از دغدغه‌ها و فشارهای عصر صنعتی‌ و نیز تأمین اطلاعات و اخبار مورد نیاز وی،وسایل متعدد ارتباطی پدیدار شدند،اما رفته‌رفته این وسایل به دیگر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خویش(از جمله روشنگری و راهنمایی)پی‌برده و در حد ظرفیت و توانمندی خویش‌ بدان مبادرت نمودند. صاحبان این دیدگاه ضمن آن‌که سینما را ابزاری برای انتقال پیام می‌دانند،از یک طرف این گفته‌ مشهور مک لوهان را پذیرفته‌اند که‌"وسیله همان پیام‌ است‌"و لذا محدودیت‌های ظرفیت و توانمندی هنر رساله‌ (از جمله سینما)را مد نظر قرار می‌دهند و از سوی دیگر کاستی‌هایی که وجه صنعتی سینما بر وجه هنری آن‌ تحمیل می‌کند را از نظر دور نمی‌دارند. 29 علاوه بر این آنان بر این باورند که‌"صنعت سینما"نیز رسانه‌ای ثابت و غیر پویا نیست و همان‌طوری که تاریخ‌ صد ساله‌اش نشان می‌دهد،دائما در تغییر بوده است که‌ این تغییرات می‌تواند در جهت تغییر محتوا و پیام‌ها به‌ سمت محتوای دینی باشد،این امر مستلزم آن است که نه‌ در برابر تکنولوژی،منفعل باشیم و نه آن را خنثی در نظر بگیریم؛چرا که آنگونه که‌"هایدگر"می‌گوید اگر تکنولوژی را امری خنثی تلقی کنیم،به بدترین وجهی تسلیم و مرعوب آن خواهیم شد و چنین تصوری از تکنولوژی،چشم ما را به کلی بر ماهیت تکنولوژی‌ می‌بندند اما فعال بودن،پذیرا شدن و منطبق‌سازی‌ تکنولوژی،آنها را حامل فرهنگ می‌سازد و فرقی اساسی‌ بین پذیرایی اشیاء شدن و تسلیم اشیاء شدن است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.