Skip to main content
فهرست مقالات

فیلمساز از نمای نزدیک: داود میرباقری کاوش در عمق شخصیت ها

مصاحبه شونده:

(11 صفحه - از 61 تا 71)

خلاصه ماشینی:

"چرا که اولا امام علی(ع)کار بسیار سنگینی‌ بود،ثانیا این‌که کارهایی که آنزمان در تلویزیون با حال‌وهوای تاریخی دینی‌ ساخته می‌شد متأسفانه نتوانسته بود ارتباط لازم و تأثیرگذاری را با مخاطب‌ برقرار کند و مسلما این ترس برای شما هم‌ وجود داشت. چرا ما نمی‌توانیم در یک‌ فیلم و یا نمایش مثلا راجع‌به یکی از شخصیت‌های بزرگ و اسطوره‌ای‌ تاریخمان با دید انتقادی نگاه کنیم؟یعنی‌ اگر بنده در مجموعهء امام علی(ع)راجع‌ به ابو ذر و یا مالک با این دید برخورد کنم‌ متهمم. یعنی مسأله آدم بودن و چطور زیستن در آن‌جا هم مطرح بود فرقش این‌ بود که اشخاص آدم برفی لباس امروز ما را به تن دارند و فضای فیلم هم یک کشور خارجی است که باب همه‌جور مفاسد در آن‌جا باز است و این‌که انسان وقتی در محیط آلوده‌ای قرار داشت و گناه نکرد، کار کرده... نظر خود شما در این مورد چیست؟ *چه اشکالی دارد؟تئاتری بودن این‌ فضاها چه لطمه‌ای به محتوای آنها زده؟ آیا باعث شده که فیلم را غیرمؤثر کند؟ آیا پیام را نارسا کرده؟اگر چنین باشد خب واقعا ایراد است. تنها تفاوت آنها در این‌ است که سینما تصویری‌تر از نمایش‌ است،یعنی شما در فیلم باید سعی کنی‌ نشان بدهی،به عبارتی وقتی در فیلمی‌ می‌توانی حرفی را با تصویر بزنی نباید به‌ حرف زدن اصرار کنی... اما وقتی شما یک‌ شخصیت ایرانی خلق می‌کنی نباید خیلی‌ خودت را مقید به این اصل کنی،چرا؟ چون ما ایرانی‌ها عادت داریم که زیاد حرف بزنیم،حرف زدن برای بسیاری از ماها لذت‌بخش و شیرین است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.