Skip to main content
فهرست مقالات

اسطوره ها: چرا فیلم می سازم

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 112 تا 117)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، سینما، فیلمسازی، تصویر، فیلمنامه، ضرب‌آهنگ، تماشاگر، موسیقی، هنری، فیلمساز بزرگ تاریخ سینما

خلاصه ماشینی:

"چون وقتی در فضای‌ ویران کنندهء استودیو می‌ایستم،و تمام آن جزئیات مزاحم و پیش‌ پا افتاده روند تولید فیلم دست‌وپایم را گرفته‌اند،اغلب باید تلاش فوق العاده‌ای بکنم تا یادم بیاید که این سکانس یا آن‌ یکی را از ابتدا چطوری تصور کرده و دیده بودم،یا ارتباط میان‌ آن صحنهء چهار هفته پیش با صحنهء امروز چیست. اگر می‌توانستم خودم را به روشنی بیان کنم،با نمادهایی مشخص، عوامل آزاردهندهء کارم تقریبا از بین می‌رفت،و می‌توانستم با این اطمینان کار کنم که هر وقت که بخواهم می‌توانم ارتباط میان هرکدام از اجزاء را با کل فیلم بیابم و ضرب‌آهنگ و تداوم فیلم را حس کنم. از همان دوران کودکی،موسیقی بزرگ‌ترین منبع الهام من بوده،و اغلب برایم تماشای فیلم یا تئاتر هم مثل تجربهء گوش کردن به‌ موسیقی است. در این مرحله،در تناقضی گرفتار می‌شوم-تناقضی میان‌ نیازم به بیان یک موقعیت پیچیده به کمک تصویر و علاقه‌ام به‌ سادگی و روشنی محض-نمی‌خواهم که فیلم فقط برای خودم یا تعدادی انگشت‌شمار جالب باشد،بلکه دوست دارم عامهء تماشاگر را هم سرگرم کند. این اساس‌ کار من به عنوان کارگردان است،و شاید بیش‌تر مزخرفاتی که‌ راجع‌به من نوشته شده،از همین ناشی می‌شود. یکی از چیزهایی که از مارمشتادت یاد گرفتم،یک قاعدهء کلی و غیرقابل تخطی است:باید بتوانی از اثر خودت فاصله بگیری تا نگاهی واقع‌بینانه و بی‌غرض به آن داشته باشی،باید موقع‌ تماشای راش‌های هر روز در اتاق نمایش،برای خودت یک‌ قاضی سخت‌گیر و بی‌رحم باشی. بنابراین،اگر از من بپرسند که دوست دارم هدف کلی‌ فیلم‌هایم چه باشد،جواب می‌دهم که می‌خواهم یکی از هنرمندانی باشم که در ساختن کلیسای جامع این دنیا نقش‌ داشته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.