خلاصه ماشینی:
">در نظریه"فراگیر"به پاسخگو بودن دین به همه نیازهای بشری استناد میشود و مبتنی بر آن سینمای دینی را فراگیرتر از عرصه شعائر دینی معرفی میکند و معتقد است این سینما میتواند به همه عرصههای زندگی بشری سرک بکشد.
مثلا از این دیدگاه عدم رعایت"حجاب"در سینما مشروط به تأثیر اخلاقی و یا دینی در مخاطب شده و که به موضوع امکان عدم رعایت حجاب اسلامی در سینما،از زاویه دید علمای اسلامی اشاره شده تا معلوم شود حتی از دیدگاه علمای اسلامی >در نظریه"اخلاقگرا"،سینما مظروف خود را معین نمیکند بلکه هر مظروبی در این ظرف میتواند قرار بگیرد.
با تکیه بر جدول شماره 4 میتوان به تفاوت دیگر این نظریه با نظریه اخلاقگرا اشاره کرد؛در نظریه هنرمندگرا با طرح مضامین غیر اخلاقی برای عدم رعایت حجاب در سینما(مشروط به رعایت شرایطی) امکانپذیر است.
4-نظریه هنرمندگرا:چهارمین فاکتوری که از طریق تحلیل عاملی به دست آمد و تبیین تئوریک آن ممکن بود،دارای جدول گویههای شمار(4)است: (جدول شماره 4) (تصویرتصویر) فروش بیشتر مخالفت شده تا جایی که طرح نجیبانه جاذبههای جنسی برای فروش بیشتر انکار شده است در حالی که در نظریه اخلاقگرا،علاوه بر مخالفت با طرح مضامین غیر اخلاقی بر مضامین اخلاقی اصرار شده است یعنی موضع این نظریه در خصوص اخلاق بر"نفی"غیر اخلاقیات است.
5-نظریه سادهانگار:در تحلیل عاملی یکی دیگر از فاکتورهایی که متولد شد،حاوی جدول گویههای(5)بود: (جدول شماره 5) (تصویرتصویر) به استناد محتوای جدول شماره 5،در چنین دیدگاهی سینمای دینی سهل الوصول است و به سادگی میتوان فیلم دینی خلق کرد."