خلاصه ماشینی:
"ضرورت بازنگری به تاریخ سینمای ایران گامهای نخست؛ موافقان و مخالفان ابراهیم نبوی >ورود سینما به ایران داستان ورود سینما به ایران به چند گرنه روایت شده است؛ نخست آنکه باتوجه به ساخت فیل دختر لر،آبی و رابی و حاجی آقا،اکتور سینما چنین گفته شد که ورود سینما به ایران در اوایل حکومت رضاخانی اتفاق افتاده و آغاز تولید فیلم ایرانی معنای ورود سینما گرفته است.
در پس تمام این اندیشهها بود که سینما بهگونهای خاص- از طریق دربار و بدون آنکه پایگاهی در میان روشنفکران و حتی نخبگان اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی داشته باشد به ایران وارد گشت.
و به همین دلیل بود که از همان ابتدا سینما مورد تحریم نیروهای مذهبی و سنتی قرار گرفت،اما یک اتفاق سیاسی باعث جلوگیری از نابودی سینما در همان نطفه شد:رضا خان میر پنج در سیم حوت سنه 1299 هجری شمسی با یک کودتای نه چندان جدی تهران را فتح کرد.
تغییر داستان دختر لر در جریان سانسور از یک فیلم میهنی به فیلم (تصویرتصویر) اوانس اوگانیانس دولتی در راستای سیاستهایی بود که رضا خان از 1299 تا 1303 انجام میداد و به نوعی توجیه سیاستهای او محسوب میشد.
>نسبت فرهنگ،سیاست و سینما در دوران حکومت رضا خانی: در دورهء رضا خان این فیلمها ساخته شد:حاجی آقا آکتور سینما،آبی و رابی،دختر لر:جعفر و گلنار،لیلی و مجنون،شیرین و فرهاد و فردوسی بیشبهه این دوره از ادوار تاریخی ویژهایست که سیاست فرهنگی روشن و مشخص در جامعه ایران وجود داشته است.
جامعهء ایرانی در اوایل حکومت رضا خان-خصوصا در تهران- اگرچه آرام آرام از حالت سنتی خارج و به شکل جدید در میآمد، اما هنوز همه چیز صورت کاریکاتوری خود را داشت."