Skip to main content
فهرست مقالات

بر سر دوراهی (ایستوود از منظر آمریکایی ها)

نویسنده:

(4 صفحه - از 110 تا 113)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، ایستوود، سینما، فیلمساز، ایستوود از منظر آمریکایی‌ها، آدمی فیلم کلینت ایستوود، کلینت ایستوود، نظرم، ایستوود فیلمساز، کلینت ایستوود فیلمساز

خلاصه ماشینی: "در حقیقت،علی‌رغم علاقه‌ای که‌ به ایستوود دارم،به خاطر دوست قدیمی‌ام توم‌آلن،یکی‌ از تنها منتقدانی که با دیوکر جاه طلبی هنراش جدی‌ گرفته بود،باید اعتراف کنم که تا پایان سال‌های دهه 80 و فیلم برد،ایستوود در نظرم کارگردانی بود با کارهای‌ نامنظم،و عجیب این جاست که در لحظه‌ای که این‌ خطوط را می‌نویسم فیلم عمیق و کاملا مستقیم برد در تلویزیون نمایش داده می‌شود. در دنیایی کامل مدتی که کوین کاستنر پدر بد را شکنجه می‌کند،در برد عملا تمام‌ سکانس‌ها و به خصوص بخش طولانی فرستادن تلگرام، در حالی که دختر چارلی پارکر در قاره‌ای دیگر در حال‌ مرگ است،در پل‌های مدیسون کانتی سکانس‌های‌ طولانی اطراف پل‌ها،یا اوج دردناک فیلم در زیر باران‌ شدید،در تمام این قسمت‌ها،ایستوود با پیوند شیوه‌ای‌ مشاهده‌ای و احساسی خاص،از آغاز فیلم،لحنی را بر می‌گزیند و آن را با دقت و ایجاز به پیش می‌برد،به‌ نحوی که آن لحن اهمیتی واقعی می‌یابد و عکس العمل‌های شخصیت‌ها را عمیقا تصحیح می‌کند. (آیا کارگردان دیگری وجود دارد که چنین با سادگی احساس‌ گذر زمان را در آدمی ایجاد کند؟)در دنیایی کامل، صحنه‌های مبتذل اتوبوس به پای صحنه‌های کاستنر و بچه نیست،اما آیا می‌توان گفت که این صحنه‌ها تمام‌ فیلم را خراب کرده است؟و آیا این صحنه‌ها برای روشن‌ کردن تحلیل اساسی خشونت لازم نبود؟نابخشوده و دنیایی کامل تنها فیلم‌های آمریکایی هستند که به این‌ موضوع پرداخته‌اند و آن،در یکی از بدتری لحظات‌ تاریخی معاصر آمریکاا،یعنی در زمان بازتاب محاکمه‌ رادنی کینگ. (نابخشوده در زمانی که رای اعلام شد بر پرده رفت)حتی اگر سناریوی دنیای کامل از سناریوی‌ نابخشوده بیش‌تر هم پرداخت شده باشد باز من فیلم اول‌ را ترجیح می‌دهم:تعادلی که ایستوود بین دوستی و خشونت ایجاد می‌کند نه تنها عجیب است،بلکه عمیقا درست هم هست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.