Skip to main content
فهرست مقالات

آهسته و عمیق بران

نویسنده:

(3 صفحه - از 49 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : ناصر تقوایی، فیلم، هنری، ناصر تقوایی در عرصه فیلم، فیلمساز، سیاسی، فیلمسازان تاریخ سینمای ایران، حرفه‌ای ناصر تقوایی، فیلم کوتاه، حرفه‌ای

خلاصه ماشینی:

"اگرچه با ادبیات و قصه‌نویسی آغاز کرده بود و تعبیر رویاهای دور و دراز خود را در این وادی می‌جست،اما با توجه به گسترش روزافزون و تأثیرگذاری عمیق هنر سینما و پذیرفته شدن این مدیوم جدید به عنوان پرمخاطب‌ترین مقوله‌ هنری،تقوایی نیز همچون بسیاری دیگر از هنرمندان هم‌عصر خود،تاب مقاومت در برابر کشش نیرومند این دستاورد هنر مدرن‌ را نداشت. مضمونی این‌گونه حساس و دشوار برای نخستین تجربه یک فیلمساز جوان می‌توانست آکنده از تنش و دردسر آفرین باشد،اما ناصر تقوایی با اتکا به اعتماد به‌ نفس برخاسته از سال‌ها تجربه در عرصه ادبیات و هنر،از این‌ آزمون سخت،سرفراز بیرون آمد،تفاوت‌های آشکار و قابل لمس‌ «آرامش در حضور دیگران»با سینمای معمول و مرسوم آن دوران، دلیل روشنی برای عدم موفقیت گیشه‌ای و تجاری آن بود. ناصر تقوایی بر (به تصویر صفحه مراجعه شود) خلاف بسیاری از فیلمسازان سینمای غیر متعارف،خط سیری‌ مشخص و درعین‌حال تأثیرگذاری برای بیان داستان و روایت فیلم‌ خود برمی‌گزیند و این ویژگی مثبت را حتی در ساختار روایی‌ فیلم‌های کوتاه او نیز به روشنی می‌توان احساس کرد. روایت ناصر تقوایی در مقایسه با اپیزودهای چهارگانه‌ «قصه‌های کیش»که از قضا ساخته برخی از شاخص‌ترین‌ فیلمسازان سینمای ایران از جمله:بهرام بیضایی،محسن مخملباف‌ و ابو الفضل جلیلی بود،از ساختار روایی ساده و درعین‌حال بسیار پخته‌ای برخوردار بود. نام‌آور شدن در عرصه سینمای مستند و فیلم کوتاه تنها بخشی‌ از قابلیت‌های حرفه‌ای ناصر تقوایی را به نمایش می‌گذارد،در حالی که حضور محدود اما موفقیت‌آمیز او در متن سینمای‌ حرفه‌ای ایران نیز،جایگاه مشخص و ارزنده‌ای برای این کارگردان‌ صاحب اندیشه فراهم آورده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.