Skip to main content
فهرست مقالات

عظمت و انحطاط سرهنگ (آرامش در حضور دیگران)

نویسنده:

(2 صفحه - از 52 تا 53)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، سرهنگ، تقوایی، منیژه، داستان، دخترانش، سکانس برخورد سرهنگ با خدمت‌کار، داستان ساعدی دختران و منیژه، زن، ناصر تقوایی، نراقی، آرامش در حضور، مه‌لقا، ناصر تقوایی سناریوی فیلم‌های، داستان ساعدی، عظمت و انحطاط سرهنگ، ملیحه، همسرش، سکانس افتتاحیهء فیلم و سکانس، شهر، سکانس تقوایی بخش، فیلم و سکانس پیاده‌روی سرهنگ، میان فیلم‌های سینمایی، اثر ناصر تقوایی، ناصر تقوایی غیر از فیلم، نوشتهء دکتر غلامحسین ساعدی، ملیحه در فیلم تقوایی، ملیحه در داستان ساعدی، نگاه منیژه زن، دخترها با همسر سرهنگ

خلاصه ماشینی: "تقوایی چند دیالوگ از نوشتهء ساعدی را حذف کرده است مثلا در صحنه‌ای که سرهنگ با دخترانش و همسرش در حال گفت‌وگو هستند دخترها که با تمسخر به همه‌چیز نگاه می‌کنند و سرهنگ‌ که گویی کلمات را نمی‌شنود اما فضیا پوچ این اندیشه‌ها را حس‌ می‌کند بلند می‌شود و به سمت پنجره می‌رودو فقط می‌گوید؛«این شهر چقدر تاریک است»و بعد به طرف تاریکی حرکت می‌کند و در آخرین لحظه که قصد دارد به تاریکی سقوط کند هردو دخترانش مانع وی می‌وند،در همین صحنه قبل از حرکت‌ انتحاری سرهنگ ما با نمای نقطه نظر P. ملیحه در داستان ساعدی به سفری دور و دراز می‌رود اما برای‌ این‌که کار عمقی تراژیک به خود بگیرد ملیحه در فیلم تقوایی دست‌ به خودکشی می‌زند،ارتباط دکتر جوان تیمارستان با منیژه حذف‌ شده و به تداوم سکانس لطمه زده است ما در ابتدای فیلم استقبال‌ پرشور دکتر جوان را می‌بینیم و اختصاص اتاقی مناسب برای‌ سرهنگ رد تیمارستان اما در صحنهء نهایی اتاق سرهنگ‌ عوض شده و به وی رسیدگی نشده است علت این تغییر روش در فیلم مشخص نیست و تنها از نگاه خریدار دکتر جوان در آینهء ماشین که به ملیحه می‌اندازد،شاید چیزی دستگیر تماشاگر فیلم‌ شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.