Skip to main content
فهرست مقالات

سینمای مستند: خشونت رشد یابنده

مصاحبه شونده:

(5 صفحه - از 85 تا 89)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، درخت، سینمای مستند، طالش، پرنده‌هایم، قطع درختان، حس، فضا، بازسازی، منطقه

خلاصه ماشینی:

"»سقوط یک جوان از درخت تنها در ذهن دخترک تداعی و ساخته می‌شود و چیزی را از سقوط نمی‌بینیم-در صحنه شکار آهو در«درخت جان»نیز با تعلیق و ایهام کوشش کرده‌ام هیچ‌گونه ضربه‌ای به آهو نشان ندهم؛ولی‌ اینکه چقدر من باید بیش‌تر از نمایش جزئیات پرهیز می‌کردم و یا اینکه چقدر باید بها ین مسئله به‌طور نمادین نزدیک می‌شدم یا نه، این درواقع برای من حکم یک نوع تجربه‌اندوزی را دارد. این فیلم کاسه‌ای‌ است که مجموعه مستندهای قبلی‌ام در مورد طالش را در خودش‌ جای می‌دهد،ضمن این‌که می‌تواند هیچ‌کدام از آنها نباشد،هم به‌ لحاظ مضمون و هم به لحاظ نگاه دوباره به ساختارهای قبلی‌ می‌تواند یک تجربه جدید محسوب شود ولی شما به هر طریق‌ ردپای خیلی از کارهای دیگرم را در طالش در این فیلم دنبال کنید و علاوه بر فیلم‌هایی که گفتید فیلم‌های کوئج و ریشه‌ها،از منابع‌ اولیه این فیلم می‌توانند به حساب بیایند. اما قیاس اینها آن حس زیبایی‌شناختی یک‌دست را دچار دوپارگی می‌کند،از طرفی هم معتقدم که باید به ارزش‌هایی که در گذشته داشته‌ایم،به صورت ناب و خالص رجوع کنیم،به عنوان‌ یک خاطره درست و الگوی اولیه،پیوسته در پس ذهن خود داشته‌ باشیم-بدون اعتقاد به درجا زدن در آن گذشته-و در نگاه به آن‌ گذشته باید به دنبال الگوهای اولیه و مثالی در ارزش‌های کهن‌ باشیم و این جزیره‌های کوچک انسانی،فرهنگی و ارزشی گذشته‌ را که در سراسر کشور پراکنده است باید با پوششی که به کمک ابزار توان‌مند سینما بدان می‌دهیم،بتوانیم یک‌بار برای همیشه در شکل‌ کمال‌یافته‌اش ثبت بکنیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.