خلاصه ماشینی:
"گفتوگو با اصغر فرهادی نویسندگی راه میانبر ندارد اصغر فرهادی با اینکه خودش را نمایشنامهنویسی میداند که بالاجبار به سمت نوشتن مجموعههای تلویزیونی آمده،اما در حال حاضر یکی از مطرحترین نویسندگان تلویزیون ایران است.
یعنی من به عنوان نویسنده از بچگی یکسری از برخوردهای عاطفی را ضبط کردهام و در موقع نوشتن بهطور ناخودآگاه از این بانک عاطفی استفاده میکنم.
*شما بعد از این مرحله که سوژه به ذهنتان رسید تا موقعی که شروع به نوشتن فیلمنامه میکنید چه مراحلی را طی میکنید؟ *این موضوع برای من به دو شکل اتفاق میافتد.
در این حالت من از اول شروع میکنم به نوشتن فیلمنامه ولی خودم هم نمیدانم که پایان این قسمت چه میشود؟اینطوری برای خودم هم جذابیت دارد که بدانم آخر این قسمت چه میشود.
*به نظر شما چه پارامترهایی باعث میشود که مخاطب یا شخصیتهای ارتباط عاطفی پیدا کنند؟ *به اعتقاد من مهمترین اصل برای همذاتپنداری مخاطب و شخصیتها باورپذیر بودن شخصیت است.
یکی دیگر به ساخت خود شخصیت برمیگردد و اینکه ما این شخصیت،رفتارش،فیزیکش و موقعیتی که در آن قرار گرفته را چطور طراحی کردهایم؟ پس یک رابطهء دوطرفه میان مخاطب و شخصیت وجود دارد که پیدا کردن مشترکات بین مخاطب و شخصیت به باورپذیری کمک میکند.
*آقای فرهادی شما فیلمنامه را چطور بنا میکنید؟ *ببینید یک زمانی هست که کاری به من پیشنهاد شده که من آن کار را با تمام وجودم دوستش ندارم ولی بههرحال باید انجام بدهم.
درحال حاضر یکی از مشکلات کارهای تلویزیونی این است که اگر خیلی از دیالوگها را حذف کنیم هیچ اتفاقی نمیافتد."