خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) *آقای مقصودی شما معمولا سوژهء فیلمنامههایتان را چهطور پیدا میکنید؟و تا موقع نوشتن فیلمنامه چه مراحلی را طی میکنید؟ *این قضیه کاملا نسبی است.
یکی از کارهایی که من معمولا بعد از نوشتن طرح انجام میدهم این است که آنرا برای افراد مختلفی که صلاحیت نظر دادن دارند تعریف میکنم.
*به نظر شما آیا کسیکه میخواهد در زمینهء سینمای دفاع مقدس کار کند باید حتما جنگ را از نزدیک تجربه کرده باشد؟ *سر این مسئله همیشه دعوا بوده.
ولی آیا مگر همهء فضای جنگ در جبههها بوده؟ منظورم این است که قصهء فیلم جنگی حتما نباید لب مرز اتفاق بیفتد.
*آیا شما برای خلق فضاهای طنز در لیلی با من است از روش و سبک خاصی در سینمای کمدی استفاده کردید؟ *ببینید من یک قاعدهای را فرض گرفتم و آن هم اینکه آدمی دوست ندارد به جبهه برود ولی نیرویی او را به جبهه میبرد.
*شما برای بنا کردن فیلمنامه چه روشی دارید؟ *من قبل از اینکه بخواهم بنویسم مدتها در مورد کار فکر میکنم.
حالا به این فکر میکنید که این فیلم برای اینکه این تأثیر را بگذارد چه کار کرده؟به این میاندیشید که مثلا چرا من به این بخش از فیلم میخندم؟چرا این اتفاق افتاده؟چرا چارلی چاپلین برایم خندهدار است؟اینجاست که شما با بارها دیدن و دقیق دیدن یک فیلم خوب میتوانی به این اصول پی ببری.
به غیر از این به نظر من یکی از مشکلات فیلمنامهنویسی ما این است که اساسا همهء فیلمنامهنویسان از جمله خود من زیاد سعی نمیکنیم که در مطالعه به خودمان فشار بیاوریم."