Skip to main content
فهرست مقالات

در سینما اصل فیلم نامه است

مصاحبه شونده:

(12 صفحه - از 99 تا 110)

کلید واژه های ماشینی : فیلم‌نامه، فیلم، آدم‌ها، دیالوگ‌ها، شخصیت، سوژه، قصه، فیلم‌نامه‌نویس، سینما اصل فیلم‌نامه، تصویر، فکر، اتفاق، فیلم‌نامهء، شروع، تاریخی، گفتار آدم‌های فیلم شروع، خوب، نگاه، گفتار آدم‌های قصه و فیلم، آدم‌های تصاویر ذهنم، فیلم‌نامه خوب، آدم‌های فیلم‌نامه‌ام فکر، نوشتن فیلم‌نامه‌هایتان، آدم‌های فیلم، نوشتن فیلم‌نامه‌های تاریخی، فیلم سینمایی، کار، حال، سوژه‌های تاریخی، فیلم‌نامهء خوب

خلاصه ماشینی: "(به تصویر صفحه مراجعه شود) *آدم‌های فیلم‌های شما از کجا می‌آیند؟ *بخشی از این آدم‌ها از گذشته همراه من آمده‌اند و بخشی‌ یگر از آن‌ها در همین زمان حال در اطراف ما هستند و بخشی نیز در انتظار آمدنشان هستم. ولی البته این را هم بگویم،حتی اگر قرار باشد شما یک سوژه‌ تاریخی،مثل همین فیلم‌نامه امام حسین(ع)را بنویسید،آن‌جا هم‌ می‌بایست یک«اتفاق»رخ دهد. *یعنی ضمن تصویر یک رویداد تاریخی،می‌بایست به لحاظ انتخاب زبان و ساختاری سینمایی،گره‌های دراماتیک چنان قوی‌ باشد که بار سینمایی فیلم را نیز تعمیق و قوت ببخشد،تا به آن‌جا که‌ آن اتفاق خاص در تماشاگر هم رخ بدهد؟ *حالا مثلا در همین فیلم‌نامه،خلق‌گونهء دراماتیکش این‌ است که شما از مدینه شروع کنید و به کربلا برسید. یعنی مثلا هنوز در تاریخ معلوم نیست که حضرت امام‌ حسین(ع)حجش را کامل به‌جای آورده است یا این‌که نیمه‌کاره‌ رها کرده است؛و این شکل ورود به داستان نمی‌گذاشت ارتباطم‌ چنان باشد که چنین نقاطی را فهم کنم. یعنی این بده‌بستان کلامی چگونه ایجاد می‌شود؟ *دیالوگ‌ها یا نوع گفتاری شخصیت‌های فیلم‌نامی را زمانی‌ که با شخصیت‌ها ارتباط پیدا می‌کنم و نسبت به آن‌ها به شناخت‌ می‌رسم و به گذشته و حال آن‌ها واقف می‌شوم و یا حتی زمانی که‌ در روند این پروسه احتمالا آیندهء آن‌ها را نیز پیش‌بینی می‌کنم، بر همین مبنای شخصیت ظاهری و درونی‌شان می‌نویسم. حالا ممکن است شما فیلم‌نامه‌ را بخوانید-این دیگر بستگی به قدرت و توانایی صاحب اثر دارد -و با خود فکر کنید که چنین فیلم‌نامه‌ای چنین صاحبی را می‌بایست در پشت خود داشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.