Skip to main content
فهرست مقالات

نیمه تاریک بشر

نویسنده:

مترجم:

(5 صفحه - از 137 تا 141)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، شخصیت، شخصیت‌های منفی، خشونت، تماشاچی، زن، جذابیت، هنکین شخصیت منفی فیلم، شخصیت‌های منفی سینمایی، قهرمان

خلاصه ماشینی:

"مان معتقد است که شناخت ویژگی‌های فردی یک آدم برای‌ ساختن و پرداختن شخصیت منفی اهمیت زیادی دارد:«باید دانست که دوران بچگی و مدرسه‌اش چگونه گذشته است؟چه‌ نوع رابطه‌ای با خانواده خود داشته است؟آدم منظمی بوده یا شلخته؟نظام ارزشی او از چه قرار است؟جامعه خود را چگونه‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) هانیبال لکتر(سکوت بره‌ها) می‌بیند؟تمامی این چیزها به علاوهء وجود آدمی که از خون او گوشت ساخته شده چیزی است که دست آخر،یک موجود انسانی‌ تمام عیار و پیچیده را می‌سازد. به اعتقاد بارانچیک،از آن‌جا که شوخ‌طبعی حال و هوایی‌ انسانی بین آدم‌ها به وجود می‌آورد،بر هوشمندی آدم‌های منفی‌ فیلم تأکید می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها و انگیزه‌هایشان برای‌ تماشاچی،قابل باور شود،همین شوخ‌طبعی به شکل‌گیری ارتباط میان آدم منفی فیلم و تماشاچی،کمک می‌کند:«خودمانیم،قبول‌ کنید علی رغم آن‌که هانیبال لکتر دل و جگر قربانیان خود را می‌خورد ولی نمی‌شود دوستش نداشت!جنایت‌کاران واقعی‌ احمق به نظر می‌رسند. ولی اگر یک نویسنده بتواند آن‌ها را هوشمند ارائه دهد جذاب‌تر می‌شوند و حتی اگر بشود با جملات‌ بامزه‌ای مثل«می‌دونی به همبرگرهای بزرگ توی فرانسه چی‌ می‌گن؟»1تماشاچی را خنداند هم که فبها!» از سوی دیگر هیلاری هنکین اعتقاد دارد که آدم‌های منفی‌ سینمایی-خواه مانند هانیبال لکتر در سکوت بره‌ها تهدیدکننده و خواه شوخ‌طبع،مثل وینسنت وگا و جولز وینفیلد در قصهء عامیان، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند:«آن‌ها ذهنی سرشار دارند؛ فرض بر این است که آدم‌هایی متفکر،مبتکر و فیلسوفند؛حال آن‌ که در واقعیت امر یک آدم فیلوسف بانک نمی‌زند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.