خلاصه ماشینی:
"این ناکامی مهرجویی را وا میدارد تا در پیدست یافتن بر الگویی فراگیرتر و ارائه کاری متفواوت با تجربههای پیشین شگردی دیگر پیش بگیرد و این بار با فیلم پستچی(1351)،آمیزهای از تجربههای گذشته را یک جا گرد میآورد،در این فیلم،طنز الماس 33،نگرش فلسفس گاو و رویکرد اجتماعی آقای هالو،در هم تنیده میشوند و حاصلی به بار میآورند که نه تنها برای محافل معتبر سینمای جهان جذابیت دارد بلکه نزد عامهء تماشاگران نیز مقبول میافتد و با استقبال خوب مردم روبرو میشود و در ردیف پرفروشترین فیلمهای سال قرار میگیرد.
بدین ترتیب،پستچی،تکلیف مهرجویی را ابتدا با خود و سپس با تماشاگر روشن میکند،چون با این فیلم از طرفی او به جایگاه یک فیلمساز مؤلف گام میگذارد و دیدگاهش را نسبت به سینما و هنر تثبیت میکند و از سویی با انبوه تماشاگران همسو و همراه میشود و میتواند پیام اثرش را در ذهن مخاطب عام جا بیندازد و این موفقیت ویژگی تازهای به ابعاد اجتماعی سینمای مهرجویی میدهد که سرآغاز فصلی دیگر در تأمل بر موجودیت آحاد جامعه است.
اما عجیب اینکه فیلم با همهء سادگی و صراحتاش از پسند مخاطب غلم دور میافتد و در نمایش عمومی،اقبال شایستهای برنمیانگیزد در حالی که یک سال بعد،فیلم هامون(1368)با لحن نامأنوس و بیان پیچیدهاش،برخلاف انتظار،در نظر تماشاگران خوشایند جلوه میکند و مورد استقبال مردم واقع میشود،چرا که در پس ظاهر دستنیافتنی فیلم تپش زندگی آنگونه جریان دارد که برای عامهء مردم ملموس و آشناست."