Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به کارنامه مهرجویی و ویژگی آثارش / عمیق به اندازه یک بند انگشت

نویسنده:

(5 صفحه - از 55 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، مهرجویی، کارنامه مهرجویی و ویژگی آثارش، کارگردانی، داستان، سینما، فیلم‌ساز، کارنامهء مهرجویی و ویژگی آثارش، آثار، ساعدی

خلاصه ماشینی: "گرچه بخشی از این گزیده کار کردن به دلیل شرایط خاص‌ فیلم‌سازی در ایران و مسائل تولید بوده است،اما زا سوی دیگر نباید فراموش کرد که مهرجویی کارگردانی نیست که هر داستانی را در هر شرایطی-به قصد تداوم فعالیت-به فیلم تبدیل کند. چرا که آثار پس از انقلاب این‌ سینماگر،همواره از سوی عده‌ای از منتقدان و تماشاگران فیلم‌های‌ او،به گونه‌ای ارزیابی شده‌اند که انگار این مهرجویی نیست که تغییر کرده،بلکه دگرگونی شرایط باعث شده است تا او مضامین پیشین‌ خود را در موضوع‌ها و قالب‌های تازه‌ای جست‌وجو کند. اما مهرجویی در توجیه کارگردانی این فیلم و در پاسخ به این‌ پرسش که:«فیلم‌سازی که می‌تواند گاو بسازد،چرا با الماس 33 شروع می‌کند؟»گفته بود:«برای خود من هم این سؤال مطرح بود. اما در فیلم گاو ترکیب مجدد اجزای داستان، تنها به منظور رعایت ساختارهای سینمایی صورت گرفته است و نه‌ به این قصد که کارگردان بینش و نگرش و دریافت خود را از مسأله‌ به درام وارد کند. شیرک(1366)نیز پاسخی به این نیاز ساده‌ است که در شرایط جدید و با نگرش مجدد،به چه موضوعاتی‌ می‌توان پرداخت؟موضوعی ساده و بی‌خطر دربارهء یک نوجوان که‌ فیلمنامه را شخص دیگری نوشته است و فیلم‌ساز،چندان کاری با موقعیت اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی نوجوان فیلم ندارد. تنها ویژگی ساختاری آثار مهرجویی در این است که این‌ موضوعات ساده را از ابتذال دور نگه می‌دارد و در عین حال به‌ عنوان ترفندی برای جذب مخاطبان حرفه‌ای فیلم و سینما عمل‌ می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.