Skip to main content
فهرست مقالات

دنیا و رویاهای فدریکو فلینی / در برزخ تردیدها

نویسنده:

(9 صفحه - از 79 تا 87)

کلید واژه های ماشینی : فلینی ،فیلم ،فیلمسازی ،زن ،هنر ،فدریکو فلینی ،فیلم‌های فلینی ،سیرک ،دنیا و رویاهای فدریکو فلینی ،ایتالیا ،دوربین ،دنیای فیلم‌های فلینی ،فیلمسازان سینمای مدرن ،جاده ،آثار فلینی ،ذهن ،فیلم نمونه‌ای فلینی پرداخت ،کابیریا ،اجتماعی ،مدرن ،ظاهری ،نمایش ،آثار ،سینمای مدرن ،زندگی ،فلینی کارگردان نام‌دار سینمای ایتالیا ،آدم‌ها ،تصویر ،انسان ،تاریخ سینما

خلاصه ماشینی:

"اما تقلیل‌ دلالت‌ها و دلمشغولی‌های مطرح در آثار فلینی به چند درونمایهء اجتماعی کلی و قالبی،رویکرد نامناسبی است که در خود ایتالیا، فقط در دوران پایانی جنبش از سوی منتقدین به کار گرفته می‌شد و حتی هواداران سرسخت و متعصب نئورئالیسم تا قبل از رسیدن به‌ این دوران انتهایی،آنچنان به اصالت مایه‌ها و مضامین اجتماعی‌ معتقد بودند که تخطی‌های فلینی از مسیر اشارهء مستقیم به این‌گونه‌ مضامین را به منزلهء خیانت در قاموس جامعه‌گرایی مطلوب نگاه نئورئالیستی قلمداد می‌کردند. در همین زمینه،شوخی مشهوری در فیلم زندگی شیرین فلینی هست که خبرنگاری طی گفتگوی جمعی‌ رسانه‌ها و مطبوعات با بازیگر آمریکایی(آنیتا اکبرگ)می‌پرسد:«آیا نئورئالیسم هنوز زنده است یا دیگر به آخر خط رسیده؟»و مترجم‌ ایتالیایی آن خانم بازیگر که تعصب‌های کورکورانهء منتقدان‌ جامعه‌گرایی کشور خود را به خوبی می‌شناسد،بی‌درنگ در گوش‌ بازیگر زمزمه می‌کند:«بگو نئورئالیسم زنده است!بگو زنده است!» این کنایهء آشکار فلینی حتی اگر ماهیت تاریخ مصرف‌دار نئورئالیسم‌ را نشانه نگرفته باشد،دست‌کم اصالت افراطی و بیش از حدی را که‌ منتقدان چپگرا برای مضامین اجتماعی صرف قائل بودند،زیر سئوال‌ می‌برد. این تلقی در پاره‌ای‌ از درخشان‌ترین فصول تمام فیلم‌های فلینی که اساسا بر همین پایه‌ استوار شده‌اند و با جلوه‌گری یا حتی عشوه‌گری انبوه رنگ‌ها و جامه‌ها و حرکات سیال دوربین و آدم‌ها و موسیقی،می‌خواهند به‌ نوعی رقص‌آرایی(کورئوگرافی)توأمان شنیداری و دیداری برسند و در پس این منظره تماشایی به هجو یا سطحی نمایاندن برخی از پدیده‌های گفته شده روی آورند،عملا صدق می‌کند و از میان این‌ موارد،می‌توان به دو فصل طولانی عشرتکده در فیلم رم،صحنهء خانهء غریب سوزی و دوستانش در جولیتای ارواح و تقریبا همه‌ صحنه‌های ساتیریکون و کازانووا،تنها به عنوان چند نمونهء شاخص‌ پرداخت فانتزی و کاریکاتورگونه اشاره کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.