Skip to main content
فهرست مقالات

مقالات

(4 صفحه - از 96 تا 99)

کلید واژه های ماشینی : کپی‌رایت، فیلم، فیلمنامه، اثر، حقوق پدیدآورندگان آثار سینمایی، آثار سینمایی، قوانین حمایتی حقوق پدیدآورندگان آثار، ویدیویی، قانون کپی‌رایت، تصاویر متحرک

خلاصه ماشینی:

"ویژگی‌های مشترک و موارد قابل توجه قوانین کپی‌رایت این کشورها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد: 1-ایده‌ها و موضوعات تا زمانی که در قالبی معین،مثلا فیلمنامه یا فیلم تجسم مادی نیابند،مورد حمایت کپی‌رایت قرار نمی‌گیرند. 5-فیلمنامه،موسیقی و حتی تصاویر بصری(در برخی کشورها)از حمایت کپی‌رایت مجزایی برخوردارند و اگر حقوق آنها به دیگری‌ (مثلا کارگردان یا تهیه‌کننده)واگذار شده باشد،آنها مالک اثر محسوب می‌شوند. در اینجا،مواد قانونی کپی‌رایت هر کدام از این کشورها در خصوص‌ آثار سینمایی می‌آید: کانادا در قانون کپی‌رایت کانادا،هنگام ثبت اثر باید طبقه‌بندی اثر مشخص شود. 3-ساختن موسیقی برای یک اثر دراماتیک 4-بازتولید،اقتباس و نمایش عمومی یک اثر از طریق ابزار سینما البته باید توجه داشت که اثری مورد حمایت قانون کپی رایت‌ قرار می‌گیرد که از حالت ایده و فکر شخصی خارج شده و در قالبی‌ تجسم یابد. براساس قانون کپی‌رایت استرالیا،اگر فردی برای ساختن یک فیلم سینمایی یا ویدیویی در ازای دستمزد و یا منافع دیگر با شخص دیگری موافقت کند،آن شخص صاحب‌ کپی‌رایت فیلم یا ویدیو است،مگر آن‌ که توافق دیگری در خصوص مالکیت‌ اثر انجام شده است. برای نمایش عمومی فیلم یا ویدیو، اجازه افراد زیر که در پدید آمدن آن اثر سهم داشته‌اند،ضروری‌ است: -مالک کپی‌رایت تصاویر متحرک و صداها -مالک کپی‌رایت سناریو یا فیلمنامه(که مورد حمایت طبقه دیگری‌ از قانون کپی‌رایت است). به این ترتیب،اگر فیلم ساخته‌ شده از روی فیلم‌نامه،منتشر گردد،فیلمنامه تا آن حد که در اثر انتشار یافته وجود دارد،مورد حمایت کپی‌رایت قرار می‌گیرد. با این حال،این افراد همیشه به عنوان‌ «مولفان»در نظر گرفته نمی‌شوند،زیرا فیلم اغلب یک اثر خلق شده در استخدام« Work made for hire » است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.