Skip to main content
فهرست مقالات

چی شد که اینجوری شد (سینمای ایران، منتقدان، فیلم های خارجی، جشنواره نوزدهم و سیف الله داد)

مصاحبه شونده:

(5 صفحه - از 16 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، سینمای ایران، منتقدان، جیرانی، دهقان، فیلمسازان، تماشاگر، فیلم خارجی، روایت، فریدون جیرانی

خلاصه ماشینی:

"با حضور دو نظریه‌پرداز و دست‌اندکار قدیمی سینما-خسرو دهقان و فریدون‌ جیرانی-و حسین معززی‌نیا که دیدگاهی صریح و روشن نسبت به سینمای ایران دارد. من‌ هم در جشنواره امسال فیلمی نبود که بخواهم دوباره ببینم،اما به‌ نظرم اتفاقات مهمی در سینمای ما در حال رخ دادن است که‌ سال‌های آینده خودش را بیشتر نشان خواهد داد. با وضعیت فعلی که ماهواره و اینترنت و تکنولوژی از در و دیوار به سراغ ما آمده است فکر کنم‌ چند سال دیگر سینمای ایران از نظر وضع اقتصادی به همان‌ منجلاب پیش‌بینی شده سقوط کند. >آیین فراموش شده قصه‌گویی @اما برگردیم به سینمای ایران و فیلم‌های جشنواره،سؤال‌ اساسی این است که چرا در سینمای ایران داستان‌گویی، تکنیک‌های روایت،شخصیت‌پردازی و سرگرم کردن شریف‌ تماشاگر در حال فراموشی است؟چرا فیلمسازان گرایش‌ پیدا کرده‌اند به خلق تک موقعیت‌ها و لحظات جذاب و راز و رمز قصه گفتن را فراموش کرده‌اند؟ جیرانی:به نظر من،در چند سال اخیر با رشد سینمای جشنواره‌ای‌ و تمایل منتقدین نشریات تخصصی به این‌گونه سینما و تحقیر سینمای داستانی در طول تاریخ ایران،فضایی ایجاد شده که وقتی‌ فیلمسازان ایرانی و بخصوص آن گروهی که متخصص ساخت‌ فیلم‌های خوب و قصه‌گو بودند،کم‌کم به صرافت تغییر سبک‌ افتاده‌اند و می‌خواهند سینمای داستانی را کنار بگذارند. اگر تعداد سالن‌های سینما به سه چهار برابر افزایش پیدا کند و فیلمی بتواند در این فضای خالی از رقابت سینمای جهان،2 تا 3 میلیارد تومان‌ بفروشد،آنگاه دیگر فیلمساز و تهیه‌کننده ایرانی برای سود بیشتر به‌ جشنواره‌های خارجی و پخش تلویزیون خارجی امید ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.