Skip to main content
فهرست مقالات

مرز اصالت و ابتذال در سینما

نویسنده:

(4 صفحه - از 66 تا 69)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، اصالت، سینمایی، ابتذال، فیلمساز، فیلم سینمایی، خصیصهء اصالت، هنری، کار خلاقانه، خلاقانه، خصیصهء اصالت برخوردار، مکانیکی، تماشاگران، تولید، اثر، اثر سینمایی، مخاطبان، عنصر اصالت در فیلم سینمایی، حسی، ساختار، نظم، تازه‌ای، تولید فیلم، کار، خصیصهء اصالت خلاقانه، حالت، مرزهای اصالت، نگاه، اثر هنری و سینمایی، برخورداری از خصیصهء اصالت

خلاصه ماشینی: "البته فیلم‌هایی‌ که بصورت سفارشی(و یا خودخواسته)برای تبلیغ و ترویج یک ایده و یا هر چیز دیگری بصورت کالا بدست یک فیلمساز سپرده می‌شود،شاید در جای خود قابل قبول و حتی مفید باشند؛ولی نکتهء قابل توجه در اینجا نیز این است که حاصل چنین فعالیتی هرچند قدر و قیمت ویژهء خود را در شرایط خاصی داشته باشد،ولی چون حاوی اندیشه،احساس و یا نگاهی‌ نو و اصالتا متعلق به خود اثر نیست،نمی‌توان گفت اصالت دارد. در مقابل چنانچه تماشاگران یک فیلم بتوانند از طریق دیدن یک اثر خلاقانهء دارای اصالت در تجربهء نو و تازهء فیلمساز و هنرمندان و دست‌اندرکاران‌ آفرینش یک فیلم سینمایی شریک و سهیم گردند و بر پرده سینما به‌ نوعی خودآگاهی تازه و بدیع نسبت به انسان و جامعه و جهان و وقایع‌ پیرامونشان دست پیدا کنند،حلاوت و لذت و رضایتمندی‌ای را تجربه‌ خواهند کرد که عمیق و ماندگار است و برای همیشه در ذهن و حافظهء آنها خواهد ماند،و چه بسا تاریکی‌ها،توهمات،و آشفتگی‌های زیادی را از ذهن‌ و مقابل چشمشان خواهد زدود،و افق‌های روشن و امیدبخشی را فراروی‌ زندگی فردی و اجتماعی‌شان گسترده خواهد کرد. حدیث نفس:باید گفت که ساخت فیلم سینمایی با این غرض‌ که عقیده و نظری را که ازقبل معلوم یا تعیین شده است ترویج و تلقین‌ کند،عمدتا یکرویکرد مکانیکی محسوب شده و نمی‌تواند با خصیصهء اصالت خلاقانه همراه باشد،حتی اگر فیلمساز نه بصورت سفارش شده از سوی منبع دیگری،بلکه بخواهد عقیده و نظر و یا احساس خود را که از قبل نزدش معلوم،مهم و حتی عزیز بوده به ساختار فیلم تحمیل نماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.