Skip to main content
فهرست مقالات

مرز اصالت و ابتذال در سینما

نویسنده:

(4 صفحه - از 66 تا 69)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، اصالت، ابتذال، فیلمساز، فیلم سینمایی، خصیصهء اصالت، هنری، کار خلاقانه، خصیصهء اصالت برخوردار، مکانیکی

خلاصه ماشینی:

"البته فیلم‌هایی‌ که بصورت سفارشی(و یا خودخواسته)برای تبلیغ و ترویج یک ایده و یا هر چیز دیگری بصورت کالا بدست یک فیلمساز سپرده می‌شود،شاید در جای خود قابل قبول و حتی مفید باشند؛ولی نکتهء قابل توجه در اینجا نیز این است که حاصل چنین فعالیتی هرچند قدر و قیمت ویژهء خود را در شرایط خاصی داشته باشد،ولی چون حاوی اندیشه،احساس و یا نگاهی‌ نو و اصالتا متعلق به خود اثر نیست،نمی‌توان گفت اصالت دارد. در مقابل چنانچه تماشاگران یک فیلم بتوانند از طریق دیدن یک اثر خلاقانهء دارای اصالت در تجربهء نو و تازهء فیلمساز و هنرمندان و دست‌اندرکاران‌ آفرینش یک فیلم سینمایی شریک و سهیم گردند و بر پرده سینما به‌ نوعی خودآگاهی تازه و بدیع نسبت به انسان و جامعه و جهان و وقایع‌ پیرامونشان دست پیدا کنند،حلاوت و لذت و رضایتمندی‌ای را تجربه‌ خواهند کرد که عمیق و ماندگار است و برای همیشه در ذهن و حافظهء آنها خواهد ماند،و چه بسا تاریکی‌ها،توهمات،و آشفتگی‌های زیادی را از ذهن‌ و مقابل چشمشان خواهد زدود،و افق‌های روشن و امیدبخشی را فراروی‌ زندگی فردی و اجتماعی‌شان گسترده خواهد کرد. حدیث نفس:باید گفت که ساخت فیلم سینمایی با این غرض‌ که عقیده و نظری را که ازقبل معلوم یا تعیین شده است ترویج و تلقین‌ کند،عمدتا یکرویکرد مکانیکی محسوب شده و نمی‌تواند با خصیصهء اصالت خلاقانه همراه باشد،حتی اگر فیلمساز نه بصورت سفارش شده از سوی منبع دیگری،بلکه بخواهد عقیده و نظر و یا احساس خود را که از قبل نزدش معلوم،مهم و حتی عزیز بوده به ساختار فیلم تحمیل نماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.