Skip to main content
فهرست مقالات

یک حمله تروریستی به سینمای ایران (بازخوانی 7 شمایل سینما و تلوزیون)

(8 صفحه - از 18 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، فیلمساز، حمله تروریستی به سینمای ایران، زن، تماشاگر، منتقدین، باشو غریبه کوچک، سریال، گوزنها، داستان

خلاصه ماشینی: "(مسعود فراستی) -خانه دوست کجاست،فیلمی آرمانگرا است که فیلمساز تمامی عناصر موجود در صحنه را با دقت و وسواس فراوان،آن‌ گونه که می‌خواسته چیده است(هوشنگ گلمکانی) فیلم همراه با دونده و باشو غریبه کوچک تبدیل به آرم‌ سینمای دهه شصت ایران و نماینده آن سینمایی شد که از سوی بنیاد فارابی و مسئولان وقت،ترویج می‌شد. اینکه فیلم‌ آینه تمام‌نمای روحیات و ذهنیات دوران پیش از انقلاب است‌ اما اگر این را هم بپذیریم،باز هم تلاش فیلمساز برای جلب‌ ترحم تماشاگر نسبت به قهرمان منفعل و نچسب فیلم آزارنده‌ است. در گوزن‌ها شماری از لحظات خاص کیمیایی گرمای قابل توجهی به فیلم‌ داده‌اند،مضاف بر آنکه فرامرز قریبیان یکی از معدود بازی‌های‌ دوست‌داشتنی خود را در این فیلم انجام می‌دهد اما از میان‌ آشفتگی‌های روایی فیلم،بازی نه‌چندان قابل قبول بهروز وثوقی در نقش سید(که عجیب است تا به امروز این بازی‌ متظاهرانه به عنوان یکی از قله‌های بازیگری سینمای ایران‌ شناخته شده است)،تحول عجیب یک معتاد به یک انقلابی‌ (که قبول آن بسیار سخت است)و نمادگرایی چپگرایانه مرسوم‌ آن دوران،سخت است تا گوزنها را به عنوان یکی از بهترین‌ فیلم‌های تاریخ سینمای ایران قبول کنیم. سید عبد الجواد موسوی سریال هزاردستان،هیاهوی بسیار برای هیچ (به تصویر صفحه مراجعه شود) یک سوء تفاهم بزرگ در میان اهالی سینما وجود دارد که بر طبق آن،هزاردستان بهترین سریال تاریخ تلویزیون است!در واقع‌ این سریال پرخرج مرحوم حاتمی،آنچنان پررنگ و لعاب و چشمگیر است و اسم کارگردان آن،چنان پیشزمینه‌ای از اطلاعات و اتفاقات‌ حاشیه‌ای را به ذهن متبادر می‌کند که برای مخاطب چاره‌ای‌ نیست جز سر تسلیم نهادن به هیاهوی تبلیغاتی سریال."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.