Skip to main content
فهرست مقالات

شیء وارگی انسان خوابزده: بررسی نمایشنامه بعد از مگریت

نویسنده:

(4 صفحه - از 8 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : هریس، نمایش‌نامه بعد از مگریت، پلیس، فوت، تلما، آدم‌ها، ترازو، تعادل، مادر، انسان خواب‌زده

خلاصه ماشینی: "جالب‌توجه است که این انکار واقعیات - یعنی‌پرده دری و آشکار کردن تجاوز پلیس به‌حریم شهروندان - از طریق خود پلیس‌انجام می‌شود: نوعی اعتراف مأمور اجرای‌قانون به زیر پا نهادن قوانین، که گرچه غیرمنطقی و غیر انسانی است، اما به خاطرصراحت آشکار و گستاخانه‌اش عادی جلوه‌می‌کند: *فوت: بله، حدس می‌زنم تو فکر این‌هستید که چی لوتون داده. در حالی که وضعیت‌خودشان و اشیاء اطرافشان دست کمی ازنمایشگاه مذکور ندارد: «مادر» روی یک میزاتو به پشت دراز کشیده و اتویی مقابل کف‌پاهایش است که گاهی روشن می‌شود وپایش را می‌سوزاند، لامپ و آویز آن همانندترازویی به یک سبد میوه وصل است، لباس‌زنانه‌ای بر تن «هریس» آویخته می‌گردد تاتعمیر شود، کلاه کاسکتی روی یک موز قرار می‌گیرد. محیط خانه «هریس و تلما» همانند نوع‌روابطشان، ساختگی، نامتجانس و نامتعادل‌است و در چنین محیطی دنبال منطق گشتن،کاری عبث و بیهوده به نظر می‌رسد، لذا «تام‌استوپارد» اصرار دارد که به بیانی نمایشی،دراماتیک و کمیک، این موضوع را به مابفهماند: وزنه تعادل ترازو، یک ظرف چینی‌پر از پوکه‌های فشنگ بوده که شکسته است‌و بعد از آن می‌بینیم که ترازو با هر اتفاقی ازحالت تعادل خارج می‌شود(12). وضعیت خانه «هریس» به قدری کمیک وآشفته است که در پایان نمایشنامه، «فوت»و «هولمز» مجاب می‌شوند که آنجا محلی‌برای اجرای نقشه آنها نیست و در یک حالت‌سرگردان و بینابینی همانند مهمانانی‌دعوت شده موقتا به جمع خانواده‌می‌پیوندند و لامپی که در آغاز نمایش‌روشن نبوده، سرانجام توسط «هولمز»روشن می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.