Skip to main content
فهرست مقالات

ماهیت خنده و زمینه های کمدی

نویسنده:

(4 صفحه - از 27 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : خنده، کمدی، کمیک، انسان، دلقک، ماهیت خنده و زمینه‌های کمدی، کودکی، فروید، تراژدی، شعور، روان، مرچنت، مسئله خنده در جوامع انسانی، زندگی، خندیدن، اجتماعی، ملوین مرچنت در کتاب کمدی، ذهن، موقعیت، ذات، ملوین، احساس، روانشناسی کمیک، کمدی و خنده جنسی، جنسی، تراژدی زندگی انسان، کمدی و تراژدی، انسان بیشترمجذوب کمدی‌های، ذات کودکی انسان، تصور

خلاصه ماشینی: "این سوال مطرح می‌شود که‌آیا خنده در وجود انسان امری ذاتی و غریزی‌است؟ چرا کودکان یا حتی نوزادان حالات‌خنده را دارند، در حالیکه از حرکات وشکلک‌های اطرافیان خود عملا نه درک‌تصویری درستی دارند و نه چیزی‌می‌فهمند؟ واکنش ماهیچه‌های صورت انسان به‌برخی عوامل به شکل لبخند زدن درمی‌آید. این که خشونت‌نهفته در این نوع کمدی (اسلپ استیک ) ازچه روی مورد توجه کودک قرار می‌گیرد، بحث‌دیگری است؛ اما همین‌طور که دوره کودکی‌تمام می‌شود، نیاز به خنده و دیدن کمدی‌اسلپ استیک با کمدی لفظی و کلامی‌درهم‌آمیخته می‌شود و انسان می‌آموزد که‌کنایه‌ها را درک کند و تضادها و ناهمگونی‌هارا در کنار هم بچیند. ضمن این که شرایط مالی این دو اقلیم‌با هم متفاوت است و رفاه نسبی سبب‌می‌شود که آرامش ذهن به وجود بیاید ومسائلی مثل انتقادهای تند و تیز اجتماعی وسیاسی و فرهنگی کمتر به چشم بخورند و یافشار به حدی نباشد که برای تخلیه آن‌جامعه روی به کمدی و خنده جنسی آورد. قراردادهای کمدی از کجا به وجودآمده‌اند؟ چرا تضاد موجب خنده انسان‌می‌شود؟ آیا این ما نیستیم که قراردادهای‌اجتماعی را به وجود می‌آوریم و سپس باشکستن آنها، می‌خندیم؟ انسان موجودی عصیانگر و متفکر است ودرد بودن را همیشه با خود حمل می‌کند. » اما بنتلی معترف است که این شروع‌ساده نظریه فرویدی درباره خنده است وتمایزهای بیشتری هم که به کمدی و فارس‌در تئاتر مربوط می‌شوند، مطرح هستند: «فروید دو نوع شوخی را تمیز می‌دهد،یکی که معصومانه و بی‌آزار است و دیگری که‌غرض گرایش و هدفی را دنبال می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.