خلاصه ماشینی:
"۩ چه تفاوتی میان این گونه نمایشمذهبی با تئاتر وجود دارد؟ • در این زمینه میتوانم از تعزیه اسمببرم که یک تراژدی کهن و الگوینمایشهای تعزیه است و در دورهای کهآمده و به تکامل رسیده، همیشه جایگاهخاصی در زمان معین و در میانتماشاگران داشته است؛ اما تئاتر یک سریفنون دارد و آن جا بر میگردیم به این کهانتخاب متن، اولین اصل در کارگردانیاست؛ اما در نمایشهای مذهبی من به ایننکته پایبند نیستم؛ چون درونمایهها ومتون، مذهبی است و همه آنها رامیشناسند و تغییر ناپذیراند؛ اما در آنطرف اگر قرار است من «خسیس» مولیر راکار کنم باید با تفکر جلو بروم و به دنبالشناسایی نویسنده باشم و انگیزههایی بایدپیدا شوند و اینکه آیا آن اثر در امروز به دردجامعه و مردم من میخورد؟ همه اینمراحل را کارگردان در تئاتر طی میکند وتئاتر تکنیکهای خاص خودش را دارد و تااصول و دانش خاص آن را نداشته باشید،نمیشود آن را اجرا کرد؛ اما در نمایشمذهبی، مسأله فرق میکند و به صورتدیگری است و نیازی به داشتن همه آنچیزها نیست، بلکه بایستی از درونیاتمردم و اعتقادات آگاه باشد.
۩ به نظر شما امکان دارد که تکنیکهایتئاتر را در نمایش مذهبی به کار ببریم؟ • میشود برخی از تکنیکها را به کارگرفت؛ اما نه به آن صورتی که بگوییم حالاین مسایل از تئاتر غرب وارد نمایش مذهبیما میشوند، بلکه به طور مثال میزانسن یکاصل در تئاتر است.
وقتی «امیر آتشانی» به حوزه هنری میآیدکه نمایشی خاص اجرا کند و میداند که اینجا تماشاگر خاص خودش را دارد وموضوع خیلی خاص شهادت حضرت زهرا(س) را هم مدنظر قرار میدهد با خودمیاندیشد که این نمایش نباید دارای نقاطاستراحت باشد."