خلاصه ماشینی:
"بنابراین اندیشه اصلی، تئاتر غیردینینیست (حالا اگر صرفا مذهبی نگویم ) تئاتربه طور کلی در تمام شقوق اجرایی خودشدر تحلیل دیدگاه خودش، مذهبی است؛ اماخاصه با این تئاتر مذهبی با این شکل وشمایل که ما در این سرزمین کار میکنیمبیشتر به آنگونه از تئاترهایی اطلاقمیکنیم که دیدگاه مذهبی خاصی رادستمایه قرار میدهد (در کشور ما مذهبتشیع ) و به عنوان یک اثر تئاتری منبعث ازاین تفکر (تفکر شیعی ) را روی صحنهمیآورد که این قضیه دو وجه دارد.
ما در آزمون و خطاهایی که در اینراهها انجام میدهیم، سعی میکنیم بهشیوههایی دست پیدا کنیم تا از یک طرفآنچه که در باور تماشاگر از موضوع وجوددارد، بهره برده باشیم و از طرف دیگر آثارو نشانههایی از این اعتقادات ماورایی رابتوانیم روی صحنه پیاده بکنیم تا ارتباط باتماشاگر را (با توجه به دانشی که تماشاگراز قبل نسبت به موضوع یا شخصیت مادارد )بتوانیم ارایه بدهیم.
۞ شما برای رسیدن به این شکست درساختار، چه حرکتی کردهاید؟ • من سعی کردم نمایشهایی را که باتفکر شیعی یا به طور کلی با تفکر شرقیسازگارتر هستند برای آزمون و خطایخود انتخاب کنم و در این راه یکی از شیوههاکه خیلی به پیاده کردن چنین آثار نمایشیکمک میکرد همین نمایش دینی و تاریخیخودمان به نام تعزیه است؛ البته نه در شکلاجرا، بلکه به خاطر مکانیزمی که تعزیهبراساس آن استوار شده، سعی کردم به آنمکانیزم نزدیکتر شوم.
۞ فکر میکنید روایت صرف و بدونتصویر چه تأثیری بر پیکره نمایش مذهبیمیگذارد؟ چون در کار شما تماشاگر با دوداستان در کنار هم روبهرو میشود وخبری از روایت زبانی نیست؟ • سالهای سال به دلیل مشکلاتی که دراول مصاحبه به آنها اشاره کردم،کارگردانها مجبور به روایت صرفمیشدند تا آنجایی که این نوع نمایشهاتبدیل به یک کلیشه رایج و تا حدی آزاردهنده شده بود."