Skip to main content
فهرست مقالات

«زنگ خطر» بررسی نمایش «روی زمین»

نویسنده:

(4 صفحه - از 61 تا 64)

خلاصه ماشینی:

"من معتقدم که‌نویسنده نمایشنامه هر چند که در محوریت‌قرار دادن زن، اهداف خوبی داشته در نهایت‌می‌توانسته به لحاظ ساختاری تأثیر بسیارمثبت و فراوانی در کلیت کار داشته باشد؛اما به لحاظ شخصیت‌پردازی، نتوانسته‌آنگونه که باید و شاید به این مهم دست یابدو حتی می‌توان اذعان داشت که در این‌زمینه، راه را نیز به خطا رفته است؛ چرا که‌هر پنج زن حاضر در داستان، همگی در یک‌جمع‌بندی کلی، موجوداتی فاقد اراده،مصرفی و به عنوان یک کالای لوکس و قابل‌استفاده معرفی شده‌اند و با توجه به این‌نکته که ضلع اصلی مثلث موردنظرنویسنده، همین زنان هستند پس در مجموع‌یکی از ارکان اصلی متن، دچار اشکال است‌و همین اشکال در ادامه به نوعی هر یک ازسایر ارکان داستان را نیز تحت تأثیر قرارمی‌دهد. از دیگر سو،تلاش نویسنده برای به تصویر کشیدن‌تنهایی مشترک تمام آدمها و همچنین نشان‌دادن غمها و شادیهایشان از طریق ایجادارتباط مابین آدمهای بخشهای مختلف‌صورت گرفته به گونه‌ای که «بهرام» و«مهتاب» در اپیزود اول، ارتباط خود را با«محمود» در اپیزود سوم به مخاطب نشان‌می‌دهند و تلفنهای «کتایون» در نخستین‌بخش، نشان از ارتباط او با«بهرام» دارد وهمچنین تلفنهای «محمود» به «کتایون» نیزدر اپیزود دوم، نشانگر ارتباط مابین آن دواست؛ اما مشکلی که به لحاظ نوشتاری در«روی زمین» به چشم می‌خورد، عدم‌برجسته ساختن این مهمترین پل ارتباطی‌است زمانی مخاطب با پیچیدگی ارتباطات‌آدمهای داستان مواجه می‌شود که همانندیک پازل در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند وانتظار دارد تا عامل اصلی این خط ارتباطی‌نیز برجسته شود و مشکل نیز دقیقا درهمین نقطه وجود دارد که نویسنده‌نتوانسته و یا نخواسته که یکی از عوامل‌عشق، نفرت و یا خیانت را نسبت به دیگری‌برجسته سازد و همین مسأله سبب می‌شودتا مخاطب نتواند ارتباط منظم و منطقی (علی‌و معلولی ) را در بین شخصیتهای داستان‌بیابد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.