Skip to main content
فهرست مقالات

مرز میان شنیدن و دیدن در تئاتر: نقدی بر نمایش «تجربه های اخیر»

نویسنده:

(2 صفحه - از 30 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : نمایش، بازیگران، کارگردان، مخاطبان، تجربه‌های اخیر، ارتباط مدنظر کارگردان میان نمایش، کارگردان میان نمایش و مخاطبان، نمایش رادیویی، میان نمایش و مخاطبان، بینندگان

خلاصه ماشینی:

"بیننده‌ای که برای تماشای یک نمایش آمده‌است، انتظار دارد که ارتباط با نمایش دروهله اول از طریق حس بینایی صورت‌پذیرد و اگر چنین اتفاقی نیفتد اجرای نمایش‌تبدیل به یک اتفاق خسته کننده و خواب آورمی‌شود، چرا که در یک نمایش رادیویی،شنوندگان اصولا اجباری به چشم دوختن‌به دستگاه رادیو ندارند و آن‌ها می‌توانند ازحس بینایی‌شان در طول نمایش،استفاده‌های دیگری کنند؛ اما وقتی یک‌نمایش رادیویی به اشتباه در یک سالن تئاتراجرا می‌شود، می‌توان چنین استنباط کردکه کارگردان تلویحا از بینندگان خودخواسته است در یک مدت زمان طولانی به‌چیزی چشم بدوزند که عملا کارایی بیش ازهمان دستگاه گیرنده رادیویی برایشان‌نخواهد داشت. به بیانی دیگر بازیگران در این ‌نمایش فرصت بازی کردن پیدا نکرده و تنهاحرف می‌زنند و به همین دلیل می‌توان‌اینگونه نوشت که کوهستانی از بازیگرانش‌خواسته است که در اجرا بیش از هر چیز ازهرگونه بیان تئاتری بپرهیزند و نرم و روان‌صحبت کنند؛ اگر چه در این گونه نمایش‌باید قطعا به حالات صورت بازیگران ومیمیک آن‌ها در هنگام بازی توجه ویژه کرد؛اما به نظر نمی‌رسد از ناحیه کارگردان به‌این موضع دقت خاصی شده باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.