خلاصه ماشینی:
"در اوایل دهه1990، شومان کتابی درباره «امکانها وچالشهای تئاتر عروسکی برای تماشاگرانروسی نوشت، با در نظر داشتن این نکته کهفرهنگ باب اندیشه را محدود نکرده است.
شومان میگوید، اولین نکته این است کهنمایش عروسکی از قید و بند هر گونهاهمیت و یا احترام به مفاهیم ساختگیانسانی در باب قدرت یا مسئولیت پذیریآزاد است.
شومان در دورههای مختلف کاریش، کم و بیش استفاده از بازیگر انسانی به طورانفرادی را تجربه کرده است، اما در بسیاریازین موارد، حضور این بازیگر تحت تأثیرماسک خنثی شده است.
درمورد کاراکتر مسیح، اگرچه استفاده ازعروسک خاص عیسی مسیح برای افزودنبار معنوی طنین مسیحایی در سایرنمایشها زیاد رایج نیست، اما، همه ساله،انواع مختلفی از عروسکهای مسیح، برایتناسب و هماهنگی با باز روایی و نگرشسیاسی خاص این آثار، به کار گرفتهمیشوند.
«عمو فاستو» یکی دیگر از کاراکترهایمهمی است که سالهاست در نمایشهایشومان استفاده میشود، عروسکی با سریبزرگ و لباسی تاجرمآب (که اغلب به وسیلهبازیگری که ماسک کامل سرپوشیده است،به حرکت درمیآید) «عمو فاستو» با آن فرم حریصانهاشیادآور ایالت متحده و جامعه کاپیتالیسمغربی است رابرت همیلتون در رسالهاشاشاره میکند که از این عروسک میتوانبرای نشان دادن «صاحبخانهای شیطانصفت، تاجر، پرزیدنت نیکسون، پرزیدنتجانسون و...
این مردم میتوانند شهروندان روسیباشند که یاد میگیرند؛ چطور در یکجمهوری زندگی کنند و یا مسیحیانکاتولیک نیکاراگوئهای، که در روستاهایکوچکی زندگی میکنند و یا هر کدام ازمکانهایی که شومان آنها را دیده و یا برایتدریس در آنجا، دست کم برای مدتکوتاهی وقت گذاشته است.
حتی این نظر، برای شومانی که در مجلهTDR شماره فوریه 1994 مینویسد؛ او کههمواره مشوق و جویای صلح و آرامشبوده، حالا(بعد از دیدن سارایوو به چشمخود) مصمم است که ایالات متحده را دربمبارانی ببیند تا شهر نجات یابد، ممکناست خیلی سادهانگارانه باشد."