Skip to main content
فهرست مقالات

یادداشتهای ماهانه برای تئاتر پیشگان (قسمت نهم)

نویسنده:

(4 صفحه - از 81 تا 84)

خلاصه ماشینی:

"به وجود می‌آید وبه پیش فروش بلیتهای اجرا ختم می‌شود؛اما در رابطه با کارگردان محترم نمایش « خسیس»، بدون آنکه خدایی ناکرده‌ بخواهیم حسادت بورزیم و خصومت‌شخصی داشته باشیم، چگونه و بر چه‌اساسی این استقبال صورت گرفته است؟واقعا حدس متخصصان و آگاهان در این‌باره چیست؟ برای روشن شدن موضوع ونمایان‌تر شدن مشکلات و معضلات تئاترکشورمان سوالهای زیر را طرح کرده وانتظار داریم حداقل در اذهان به آنان پاسخ‌داده شدند: 1- چه سابقه تحصیلاتی عالی وشناخته شده و ویژه‌ای در کارنامه‌کارگردان وجود دارد؟ 2- وی چه اثر جاودانه و اصولا چند اثرمعروف را در کارنامه‌اش به عنوان‌کارگردان به ثبت رسانده است؟ 3- از لحظه ترک صحنه و ورود وی به‌عالم سینما و سپس بازگشت‌غرورآفرین‌اش به عالم تئاتر، چه اتفاق مهم‌و سرنوشت‌سازی در تحصیلات و تجارب‌وی اتفاق افتاده که از دید تماشاگران‌شایسته چنین استقبالی باشد؟ 4- کتابهای چاپ شده، مقالات منتشرشده، سخنرانیهای انجام شده وی چقدربوده و کجا هستند؟ مشکل کجاست؟ چگونه است که‌اجراهایی از کارگردانان و بازیگران‌معروف و نامی صحنه تئاتر باید ساعتها درسالنهای مختلف منتظر زیارت تماشاگربمانند؛ اما ناگهان شخصی از راه می‌رسد ومعلوم نیست به چه دلیل و یا دلایلی (!) یکی‌از بهترین تالارهای ایران در اختیارش قرارمی‌گیرد و شرایطی فراهم می‌شود تا تمامی‌امکانات ایجاد شود و سپس و یکباره با سیل‌عظیم هجوم تماشاگران سینه‌چاک تئاترکشور مواجه می‌شویم که می‌خواهند به‌تازه‌ترین و ناب‌ترین اطلاعات بصری ازجدیدترین اجراهای روز دست یابند وحاضر می‌شوند که ساعت‌ها در نوبت‌انتظار بمانند و سپس سالن را با به‌به وچه‌چه ترک کنند؟ آیا تمامی این برخوردها،ایجاد یک جو کاذب برای حضور افرادی‌این‌چنینی بر تارک تئاتر کشور نیست؟ آیاایجاد جوی نیست که به جای کارگردانان‌متفکر، نویسندگان و نمایشنامه‌نویسان‌ فرهیخته و اندیشمند، صحنه هنر تئاتر از افرادی پر شود که یک‌شبه، ره صدساله را پیموده و از یک بازیگر معمولی که‌سالهاست در صحنه حاضر نشده و خاک‌مقدس صحنه را نخورده، و درآمدهای‌ آنچنانی را به صحنه مستضعف و فقیرپرور تئاتر کشور ترجیح داده است؟این نوع تلاشها و این نوع استقبالها، همگی‌نشانگر آن است که بایستی حضورتئاترپیشگان اصیل را بر صحنه تئاترکشور شاهد نباشیم و باز به این نتیجه‌برسیم که تئاتر کشور، همانند سینمای این‌مرز و بوم به دلیل نگاه تجارت‌گونه برخی ازمتولیان امر به سراشیبی سقوط از نظرمحتوایی، علمی و فرهنگی خواهد افتاد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.