Skip to main content
فهرست مقالات

بیش از یک نمایشنامه

نویسنده:

مترجم:

(5 صفحه - از 2 تا 6)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر، نمایش، نمایش‌نامه، درام، جادو، هنر، تماشاگر، آرتو، کلودل، بازیگر

خلاصه ماشینی:

"از این رو، چون تئاتر بنیاد و منشأ و سرچشمه خود را در مذهب جستجو می‌کند، جوهری مذهبی دارد اما به‌عنوان اشتباهی منطقی یا سفسطه تکوینی شناخته شده است. فرضیه سوم، یا فرضیه سیاسی: این فرضیه می‌گوید که یک جامعه سالم افرادی را در خود جای می‌دهد که عقایدی یکسان داشته باشند، و تئاتر خواستار چنین جامعه‌ای است چراکه تماشاگرانی متحد طلب می‌کند. چشم‌انداز سیاسی که بر اساس این فرضیه سوم استوار است، عموما به نام توتالیتاریانیسم Totalitarianism (حکومتی خودکامه و مطلق خوانده می‌شود و تا آنجا که مربوط به تئاتر می‌شود، با فرضیه دوم ارتباط پیدا می‌کند ـ بدین معنا که تفکیک فردی در تئاتر می‌تواند و یا باید آزاد شود. در نظر من منتقدی که در کل به تئاتر دینی گرایش دارد، این فرضیه را رد می‌کند: هنری گوهیر Henri Gouhier در کتاب خود به نام «جوهر تئاتر» ادعا می‌کند که روح گروهی یک تماشاگر بر اساس پذیرش عادی و معمولی درام استوار است نه بر اساس یک تفسیر عادی و معمولی آن. برای ما که در خارج از دیوارها هستیم، تئاتر حماسی ممکن است در فرضیه که سبکی جدید دراماتیک به بار می‌آورد، و عملا از استعداد برشت ناشی می‌شود، توجیه و تأیید گردد، اما برشت به‌عنوان نمایشنامه‌نویسی شناخت کسی نیست که او را از این وسوسه که تئاتر چیزی بیش از تئاتر با یاری دین و یا سیاست است، رهانید. کیفیت اندیشه و تفکر و یا مشاهده بازیگر و تماشاگر در یک اتاق تغییر می‌کند، بدون شک هرکدام معیار خود را دارد که باید بگویم این معیار از خود تئاتر مهم‌تر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.