Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به شکل و ساختار نمایش کابوکی ژاپن (بخش آخر)

نویسنده:

(3 صفحه - از 66 تا 68)

کلید واژه های ماشینی : نمایش ،ساختار نمایش کابوکی ژاپن ،کابوکی ،نمایشنامه‌های ،عناصر صحنۀ تئاتر کلاسیک ژاپن ،بازیگر ،تئاتر ،تماشاگر ،موسیقی ،نمایش‌نامه ،نوازندگان ،رنگ ،نمایشنامه‌های کابوکی ،پرده ،صحنۀ کابوکی ،اجرایی ،قراردادهای خاص نمایشهای کلاسیک ،شخصیت‌ها ،شیوۀ ،عناصر ،فرهنگ ،مفهوم اصلی نمایش اثر ،غربی ،تاریخ ،شیوه‌های اجرایی ،بن راکوـ مجله نمایش ،نمایشهای کلاسیک ژاپن ،حرکت ،خاص کابوکی ،به‌شکل و ساختار نمایش

خلاصه ماشینی:

"این‌ نمایشنامه‌ که‌ اصل‌ آن‌ متعلق‌ به‌ نمایش‌ نواست‌ دارای‌ دکور و کارآیی‌ و کارآوری‌ بسیار ساده‌ و ملهم‌ از صحنۀ‌ نوست‌ که‌ شامل‌ کاجی‌ در ته‌ صحنه‌ و سکویی‌ برای‌ نوازندگان‌ است‌. کابوکی‌ جدید در روزگار جدید، تئاتر کابوکی‌ کم‌کم‌ مایه‌ اصلی‌ خود را که‌ برخورد عواطف‌ انسانی‌ با روش‌ خان‌ خانی‌ است‌، و در بسیاری‌ موارد دیگر به‌ احوالات‌ مردم‌ عادی‌ یعنی‌ بازرگانان‌، بدکاران‌ و موضوع‌های‌ خانوادگی‌ می‌پرداخت‌، از دست‌ می‌دهد؛ البته‌ نه‌ به‌ این‌ معنی‌ که‌ دیگر چنین‌ مضامینی‌ وجود ندارد، بلکه‌ مضامین‌ فلسفه‌ غرب‌ در این‌ گونه‌ نمایش‌ وارد شده‌ و در صحنه‌های‌ تئاتر آنها اجرا می‌گردد. در این‌ نفوذ فرهنگی‌، کابوکی‌ کاران‌ بافت‌ اجرایی‌ و سنتی‌ خود را حفظ‌ کرده‌ و کوچکترین‌ تغییری‌ را در آن‌ وارد نکرده‌اند؛ اما به‌ لحاظ‌ محتوایی‌ مضامین‌ خاص‌ اروپا را دستمایه‌ قرار داده‌اند و این‌ نه‌ به‌ مفهوم‌ استفاده‌ مطلق‌ از مفاهیم‌ آنهاست‌، بلکه‌ نمایش‌ها به‌ شکل‌ جدید و با قوانین‌ خاص‌ کابوکی‌ دوباره‌ بازنگری‌ و نوشته‌ شده‌اند. ترجمه‌ محمدتقی‌ فرامرزی‌ 4ـ فصلنامه‌ تئاتر ـ شماره‌ 3 ـ سال‌ 2536ـ ص‌ 88 5ـ مقدمه‌ای‌ بر تئاتر شرق‌ ـ لاله‌ تقیان‌ ـ مجله‌ نمایش‌ شماره‌ 1 ص‌ 2 6ـ مقدمه‌ای‌ بر تئاتر شرق‌ ـ لاله‌ تقیان‌ ـ مجله‌ نمایش‌ شماره‌ 2 ص‌ 18 7ـ کابوکی‌ ـ مجله‌ نمایش‌ شماره‌ 13 ـ ص‌ 32 8ـ بن‌ راکوـ مجله‌ نمایش‌ شماره‌ 14ـ ص‌ 32 9ـ کتاب‌ نمایش‌ ـ خسرو شهریاری‌ ـ چاپ‌ سروش‌ 10ـ نمایش‌ ژاپنی‌ زنده‌ هزار ساله‌ ـ نوشته‌ سولانژتیری‌ ـ ترجمه‌ سهیلا نجم‌ 11ـ نمایش‌ در شرق‌ ـ ترجمه‌ جلال‌ ستاری‌ 12ـ نمایش‌ در ژاپن‌ ـ بهرام‌ بیضایی‌ معمولا موسیقی‌ در خدمت‌ نمایش‌ است‌ و بیشتر از آنکه‌ به‌ عنوان‌ عنصری‌ منفرد مورد توجه‌ باشد، حضورش‌ یاری‌دهندۀ فضای‌ صحنه‌ و مفاهیم‌ حرکت‌ و بیان‌ بازیگران‌ است‌"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.