Skip to main content
فهرست مقالات

مقالات: گروتفسکی و ملاقات نقش

نویسنده:

(4 صفحه - از 6 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر، گروتفسکی، گروتفسکی و ملاقات نقش، هنرپیشه، تماشاگر، بازیگر، نمایش، تئاتر لهستان، معنا، استانیسلاوسکی

خلاصه ماشینی:

"آنچه در این نامگذاری اهمیت دارد طرح علائم و نشانه‌هایی است که گروتفسکی سعی می‌کند از طریق آنها تمایز و تفاوت خود را آشکار کند؛ بنابراین پس از تأسیس گروه و تئاتر سیزده ردیف، سفرهایی به کشورهای صاحب‌نام تئاتر، مانند شوروی، فرانسه و آلمان کرده، در مسکو سری به بایگانی کارگردانهای بزرگ زده، متوجه این نکته می‌گردد که همه شیوه‌های تئاتری، پیش از او تجربه شده‌اند. می‌دانیم که استانیسلاوسکی برای دست‌یابی هنرپیشه به احساس واقعی نقش و قرار گرفتن در موقعیت پیشنهادی و اجتناب از بازی کلیشه‌ای که همان استفاده از نتایج احساس می‌باشد بر آن بود که بازیگر می‌بایست از من شروع کرده پس از تجربه شخصی در موقعیت و با استفاده از تصاویر مشابه ذهنی «تخیل» این تجربیات را در وجود سیما پیدا کند. بدیهی است زمانی که هنرپیشه در برابر دیدگان تماشاگر خود را می‌سوزاند و از خاکستر وجود سوخته او ققنوسی جدید زاده می‌شود، تماشاگر نیز در این تجربه سهیم شده، همانند او از تمامی کلیشه‌های زندگی «رذالتها، خباثتها، نامردمیها، شرها، شورها، پلشتیها، ظلمات و هر آنچه رنگ و بوی غیر انسانی دارد»، دور شده در معبدی «تئاتری» که او مشغول نیایش و راز و نیاز است بر آستان معشوق سر تعظیم فرود می‌آورد. از نظر گروتفسکی اگر تئاتر قادر نباشد که خویشتن گم‌شده ما را دوباره عیان ساخته همانند آیینه‌ای در برابر دیدگان ما قرار دهد، دیگر نباید بر آن نام تئاتر بگذاریم «تئاتری که از نظر او مراسمی آیینی و مذهبی است» زیرا دیگر آن معبد، تئاتری نیست که تماشاگر «زائران» را با تمنیات و آرزوها، درخواستها و نیازهای مختلف در خود جا داده، سرانجام دعاهایشان را مستجاب می‌کند و اینجاست که تماشاگر نیز از نظر او واجد تعریفی ویژه می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.