Skip to main content
فهرست مقالات

اسطوره در تئاتر معاصر مصر

نویسنده:

مترجم:

(3 صفحه - از 26 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : اسطوره، تئاتر، مصر، نمایشنامه‌های، سلیمان، نمایش‌نامه، هنر، تئاتر معاصر مصر، توفیق‌الحکیم، اسطوره در تئاتر معاصر

خلاصه ماشینی: "عامل دوم استقبال از این هنر فرهنگ غنی نمایشهای ملی که آن را تغذیه می‌کرد، همچنین دارا بودن تجارب اولیه در هنرهای نمایشی بود، اضافه بر این دو عامل، ارتباط مصر متمدن با جهان غرب و شناخت اینکه «هنر تئاتر در دوران رشد خود بود. از دیگر عواملی که باعث رشد و پیشرفت سریع تئاتر از نظر کمی و کیفی در مصر شد، آمدن ابوخلیل القبانی به مصر بود (1884 م) که با استفاده از ادبیات ملی مصر در تئاتر غنایی خود تحولی ژرف و قدرتمند به وجود آورد و آن را از پرداختن صرف به موضوعهای سیاسی به سمت رومانس سوق داد که اقتباس یا ترجمه آثار نویسندگان بزرگ غرب بود. اگر تئاتر مصر کارش را با اقتباس و ترجمه متون نمایشی غرب آغاز کرد، آثاری را انتخاب کرد که با روح تقالید و اندیشه مصر و اوضاع اجتماعی و سیاسی موافق بود که روش طبیعی در همه کشورهای جهان صاحب تئاتر چنین است. تئاتر مصر (نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان) در رابطه با اساطیر به چهار منبع روی آوردند: 1ـ فرعونی 2ـ یونانی 3ـ دینی 4ـ ملی 1 ـ اساطیر فرعونی نمونه فرعونی آن «ایزیس و اوزیریس» و اسطوره «تکوین» بود مواد زنده‌ای که نمایشنامه‌نویسان، اندیشه و قلم خود را وقف آن کردند تا کاری شایسته عرصه تئاتر باشد. ولی علی سالم در نمایشنامه «تو بودی که هیولا را کشتی» به این مسئله اهمیت نمی‌دهد، چراکه «اودیپ در نمایشنامه‌اش و اینکه با یوکاستی ازدواج کرد از او صاحب فرزندی نشد و مسئله ازدواج آنها عمیق نبوده است و اودیپ ـ در تمام دوران حکومتش ـ فقط چهار بار یکدیگر را دیده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.