خلاصه ماشینی:
"گفتیم که تا مدتها گرایش مسلط در زمان انتخاب آثار توسط هنرمندان و بررسی آنها توسط منتقدان نگرشی محتوامحور و معناگرا بود اما از اواخر دهه چهل گرایش شکلگرا نیز وارد عرصه رقابت شد و این گرایش اگر در ابتدا فقط اهدافی هنری را مدنظر قرار میداد و به همین سبب نیز از سوی رقیبان به سیاستگریزی و برج عاجنشینی متهم میشد بعدها در دهههای شصت و هفتاد بهسبب وجود پارهای ملاحظات اجتماعی و سیاسی و به جهت خارج کردن آثار هنری از زیر ضرب نگاههای قشری و سنتگرا و جستن راه گریزی برای طرح موضوعات جدید به گرایش مسلط در نقدهای هنری و نمایشی بدل شد و در این زمینه چنان افراطی صورت گرفت که اکنون پس از دو دهه پر از فراز و نشیب، گاه به نظر میرسد که نمایشنامهنویسان، کارگردانان و منتقدان نسل جوان تئاتری را دیگر دغدغههای تجددطلبانه و پیشرو روشنفکران آغازگر در سر نیست و بهزعم ایشان، فقط باید در بند ساختار و تکنیکهای فنی نمایش بود؛ نه در فکر پیامی که قرار است در این فرآیند ارتباطی ـ هنری بین ایشان و مخاطب رد و بدل گردد."