Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه نو صدرایی (3)وجود شناسی

نویسنده:

(15 صفحه - از 140 تا 154)

کلید واژه های ماشینی : فلسفه ،حرکت ،الحرکة ،هستی ،عارف ،جنس ،تدریجی ،فلسفه اسلامی ،حق ،هرم هستی ،نظریه ،اثبات ،حرکت جوهری ،حرکت در حرکت ،موضوع ،اثبات حرکت جوهری ،موضوع فلسفه ،سخن ،حرکت جوهری در حرکت جوهری ،مسائل ،جنس و فصل ،فلسفه نو صدرایی ،علامه طباطبائی ،شهید مطهری ،موضوع علم ،موجود ،زمان ،بیان انتولوژیک عالم هستی ،بیان ،وحدت وجود

خلاصه ماشینی:

"»15 آقای حائری در اثبات مفهوم فراگیرنده هستی (مطلق وجود)، سخن از اقسام سه‌گانه وجود؛ یعنی وجود نفسی، رابطی و رابط به میان آورده و با ارائه تحلیلی منطقی از حیثیات تعلیلیه و اطلاقیه، مطلق وجود را از حیثیات اطلاقیه که جز وجود چیز دیگری، محسوب داشته و با اشاره به این امر است که از ویژگی آن سخن می‌گوید: «حیثیت اطلاقی این است که هر مفهومی‌با این حیثیت به تمام افراد خود از هر قبیل و در هر مرتبه و با هر کیفیت و در هر مکان و زمان و با هر گونه مشخصات که باشد، انطباق قهری و عقلی دارد و به هیچ وجه استثنایی در این انطباق امکان‌پذیر نیست. وی در توضیح تحول فکری خود و دستیابی به تز «هرم هستی» می‌نویسد: «آن «وحدت وجود» عرفانی که عرفای شامخین همچون محی‌الدین عربی و دیگر راسخین در علم و معرفت از راه کشف و شهود و مهاجرت از عالم شهود به عالم غیب مشاهده حضوریه کرده و پس از بازگشت به هاویه خویشتن‌گرایی طبیعت نشانه‌هایی را از آن سوی ره‌آورد خود آورده و برای ما با زبان عرفان واگو کرده‌اند، با هیچ‌گونه کثرتی سازگار نیست و با زبان متداولی که از ما و من و او و این و آن گفت‌وگو می‌کند قابل تفاهم نیست، زیرا که در آستان این وحدت عرفانی کثرت‌ناپذیر، دانش و خردمندی که بر پایه کثرت و تفاوت میان عالم و معلوم استوار است، و پیوسته از نهاد خود آهنگ جدایی و «این نه آنی» می‌نوازد، نه تنها نقش بینایی و راهنمایی خود را از دست می‌دهد، بلکه به لحاظ همین خاصیت ذاتی «دوراندیشی» و فاصله میان عالم و معلوم، زبان علوم منطقی خود حجاب اکبر و سد راه وصول و فناء مطلق در ژرف وحدت است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.