Skip to main content
فهرست مقالات

تمام مسئله این است: نقدی بر نمایش پنبه دوز شهر

نویسنده:

(3 صفحه - از 54 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : نمایش ،نمایش سنتی ،پینه‌دوز ،نمایش پینه‌دوز شهر ،نمایش پینه‌دوز ،داستان ،سعدی ،نمایش تخته حوض ،تئاتر ،سیاه ،کارگردان ،شاه ،شهر ،نقد ،عزیزی ،نمایش پینه‌دوز شهر صحنه ،نمایش سیاه‌بازی ،نمایش پنبه‌دوز شهر ،سیاه‌بازی ،خلاقیت ،سعدی افشار ،نمایش‌نامه ،نقد نمایش پینه‌دوز شهر ،نوروز ،واژه ،شمشیر ،نمایش سنتی خلاقیت فردی ،داستان نمایش سیاه‌بازی ،داستان نمایش پینه‌دوز ،شاه‌عباس

خلاصه ماشینی:

"زیرا نمایش پینه‌دوز با تئاتر به تعبیر امروزین تفاوت دارد و فاقد نویسنده و کارگردان است بلکه همان‌طور که بیان شد دکتر عزیزی تنها برای حفظ خاطره نمایشهای سنتی آن را به‌روی صحنه می‌برد و کوچک‌ترین تصرفی در شکل آن وارد نمی‌کند. زیرا رقصهای شادی‌آور کوچک‌ترین تضادی با نمایش سنتی سیاه‌بازی ندارد و بازیگران می‌توانند برای سرگرم کردن بینندگان نمایش به رقص و پایکوبی بپردازند اما این اتفاق هرگز در صحنه تئاتر روی نمی‌دهد ]زیرا در تئاتر تنها عنصری می‌تواند حضور یابد که در روند نمایش تأثیر داشته باشد و داستان نمایش را به پیش ببرد[ اینجا حادثه‌ و پیش برنده‌ای در نمایش پینه‌دوز روی نمی‌دهد اما در صحنه بعد فردی درویش ]شاه عباس[ به دیدن نمایش می‌آید و از او سؤالی می‌کند با این عنوان که اگر شاه عباس بخواهد مانع کار تو شود تو چه می‌کنی؟ این پرسش برای گروه سیاه‌باز حائز اهمیت است و بنابراین نمایش را براساس این سؤال پایه‌ریزی می‌کنند. اما برخورد شاه و سیاه دارای قواعد خاصی است که سیاه نباید از آن تخطی کند به‌عنوان نمونه سیاه حق بی‌احترامی به شاه را ندارد و او تنها می‌تواند با شاه مزاح کند و نکته‌هایی را به او بیاموزد و شاه با تمام ضعفهای خود فردی مهربان و باگذشت است و از شوخیهای سیاه لذت می‌برد زیرا در غیر این صورت نمایش به پایانی تراژیک ختم می‌شود و این به معنی شکستن تابو در نمایشهای سیاه‌بازی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.