Skip to main content
فهرست مقالات

تئاتر در ژاپن: چگونه تئاتر سنتی به تئاتر آوانگارد می گراید

نویسنده:

مترجم:

(3 صفحه - از 18 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر، ژاپن، نمایشنامه‌های، نمایش، تئاتر سنتی به تئاتر، رقص، تماشاگر، تئاتر کابوکی، تئاتر آوانگارد، بازیگران

خلاصه ماشینی: "با این‌همه، در بیشتر موارد بیش از تئاتر کابوکی1 (Kabuki) یا تالار موسیقی نیچی گکی Nichigeki چیز دیگری در نیافته‌اند که این خود جای تأسف است، چون در توکیو رشته وسیعی از تئاتر مدرن ژاپنی وجود دارد که برای بیگانگان (و برای بسیاری از خود ژاپنی‌ها) هم ناشناخته باقی مانده است. مثلا آشکار است که بازیگران و نمایشنامه‌نویسان ژاپنی به جای آنکه بکوشند از واقعیت تقلید کنند، پیوسته و عملا می‌کوشند با روش و سبک خود دنیای تئاتری ویژه‌ای خلق کنند. لزومی ندارد بگوییم وقتی کسی می‌کوشد واقعیت را تقلید کند تا دنیای دیگری را پدید آورد، باید وقت زیادی صرف کند و به همین علت است که فیلمها و نمایشنامه‌های ژاپنی از نظر بسیاری از بیگانگان آهسته می‌گذرند، درحالی‌که غربیها به اکسیون و یا عمل تند در نمایش عادت دارند. مهمترین تئاتر گروهی از این دست، گروه جوکیو گکی‌جو Jokyo Gekijo به کارگردانی جورو کارا Juro Kara است که تمام نمایشهای ژاپنی را خود می‌نویسد، و در تئاتر تنجو ساجیکی Tenjo Sajiki (فیلم‌ساز، داستان‌نویس، کارگردان و نمایشنامه‌نویسی به نام شوجی ترایاما Shuji Terayama) کار می‌کند که آثار تئاتری او به اجرا درمی‌آورد. این گروه کار خود را از 1968 با اعضای سابق گروه دیگری به نام جیو کگیجو (Jiyu Gekijo) آغاز کرد که خیمه سیاه خود را از مکانی به مکان دیگر می‌برند و می‌کوشند نهضتی سیاسی در تئاتر مدرن پدید آورند تا با تئاتر سوزوکی، ترایاما و کارا تفاوت داشته باشد و با افکار فردی سر و کار پیدا کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.