خلاصه ماشینی:
"برای مثال زمانیکه ارسطو به حوادثی که دارای آغاز و میانه و پایان است اشاره میکند، شامل دو مرحله تعقید و تطور است؛ بین این دو مرحله اتفاقاتی میافتد که به سمت بدی یا خوبی تغییر مسیر میدهد.
در نمایش امروز، دربارة عناصر تراژدی (تم دراماتیک، طبیعت، نظم، عواطف، موسیقی صحنه) تم دراماتیک، مهمترین آنهاست؛ ارسطو تأکید میکند که علیرغم همه اینها شخصیت و اندیشه عناصری هستند که ضامن پیروزی یا شکستاند برای اینکه این شخصیت و اندیشه است که عامل حادثه است.
ولی جیمس جویس از زبان ستیفن دودلاس قهرمان قصه «چهره هنرمند» تعبیری به ما میدهد که اشارهای است به طبیعت آفرینش خود، و آن حالتی از غرق شدن کامل است که هنرمند با رسیدن به آن از خود جدا میشود؛ و هرچه این گسست بیشتر و بیشتر میشود هنرمند به کار خود نزدیکتر میگردد و در آن غرق میشود ـ و این حالتی از مرکزیت بخشیدن است که در ذهن خلاق هنرمند شکل میگیرد و به سمت معنی پیش میرود که اصل آفرینش هر اثر ادبی است.
رالف فریدمان، نمونهای از (روایت غنایی) ارائه میکند که روایت زمان است تا که اشارهای به این تصور مدرن طبیعت تم بدهد ـ و همانطور که ادیث وارثون میگوید: «دگرگونی طبیعت حوادث در یک روایت گذر از خیابان به روح است، و روایت غنایی حوادثی است درونی و نه آموزشی و نه دراماتیک که بر تقالید استوار باشد بلکه شکلی رمزی است که با ویژگیهایش به قصیدهای شاعرانه نزدیک میشود و بر پایه تکنیک گرایشی استوار میگردد چراکه حوادثی که آن طریق روایت میشود تصویری است منطبق با اصل عقل انسانی، همانگونه که از درون تجربه درونی خاصی به نظر میرسد."