خلاصه ماشینی:
"در آن دوران این اپرا در تئاترهای عمومی شهر هانگژو(1) ـ که پایتخت سلسله سانگ(2) جنوبی بود (1276 ـ 1179)ـ با حضور جمعیت کثیری اجرا میشد.
این اپرا، نمایشی بود که معمولا از چند پرده تشکیل میشد ـ برخلاف اپرای جنوبی ـ در اینجا شخصیت اصلی، شعری تغزلی را به تنهایی میخواند و در حالیکه سایر شخصیتها، اشعار خودشان را میخواندند، او در کل هر پرده از نمایش، شعری مقفا را تکرار میکرد.
در این دوره، رمانهایی که به زبانهای بومی نوشته شده بود ـ و دستمایه شکوهمند و بیپایان اپراهای چینی بودند ـ رواج پیدا کرد، از جمله کونکو(14) که ریشه آئینهای منطقه کونشان(15) در نزدیکی سوژو(16) در جیانگسو(17) داشت.
در اواخر دوران امپراتوری کینگ(25) (1911 ـ 1644)، صدها سنت اپرایی محلی وجود داشت ک از نظر گفتوگوها، صحنهآرایی، تکنیکهای بازیگری و موسیقی، با یکدیگر تفاوتهای اساسی داشتند، هرچند نمایشنامه آنها اغلب از کونکو یا داستانهای مردمپسند، اقتباس میشد."