خلاصه ماشینی:
"بنابراین یک بازیگر برای ایفای یک نقش با توجه به پارامترهای موجود در متن، به کشف اندیشه و در نهایت رفتار شخصیت آنچنان که باید باشد، میپردازد و او روی صحنه، نه شخص «الف» است و نه یک بازیگر، بلکه باید چنان در باور تماشاگر بگنجد که شخصی به نام «ب» شود.
»(11) موارد مذکور اگرچه در خصوص شیوههای خاص بازیگری است؛ ولی در کل، به این مبحث میپردازد که بازیگر نباید تبدیل به شخصیت نقش شود، بلکه باید شبیه او شده و در عوض، سعی در ایجاد ماتریس و فضایی کند که در آن، تماشاگر را همچون نمایشهای آئینی، تحت تأثیر قرار دهد و در این فضا به یکی شدن روح بازیگر و تماشاگر بپردازد و با این پیوند که درواقع تجمع نیروی عظیم درونی تماشاگر و بازیگر است بر مخاطب تأثیر بگذارد و این شگرد یک بازیگر است که از نیروی مخاطبش در راه تأثیر بر خود او، بهره میبرد.
گفتنی است که این شیوه، جزو قدیمیترین شیوههای نمایشی است و حتی قبل از آنکه نمایش زیرمجموعهای از آئین تلقی شود؛ نمود داشته است و در دنیای امروز نیز از آن بهره میجویند تا جایی که «مه یرهولد» در این خصوص میگوید: «انسان نیازی ندارد که روی صحنه، کوشش کند تا خالق انسان دیگری باشد، بلکه برعکس، بازیگر باید با ارائة هنر خود، دنیایی شگفتانگیز، خلق کند که در آن، هم تماشاگر بیاموزد و هم سرگرم شود.
»(12) بازیگر باید چنان در نقش خود فرو رود که باورپذیر باشد تا بتواند با همین باور با تماشاگر ارتباط برقرار کند و در این ارتباط به او بیاموزد و نیز آنچنان خارقالعاده ظاهر شود که تماشاگر، دچار حظ و لذت بشود و بدین ترتیب، سرگرم شود."