Skip to main content
فهرست مقالات

تصویر تباهی آدمهای روزگار ما / نگاهی به نمایش «گلهای شمعدانی»

نویسنده:

(3 صفحه - از 55 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : نمایش، آدمهای، گلهای شمعدانی، نمایش گلهای شمعدانی، قصه، تماشاگر، دیدن نمایش گلهای شمعدانی، خانواده، دیالوگها، مهتاب، آدمهای نمایش گلهای شمعدانی، شخصیتها، دیدن، دیالوگها شخصیت آدمهای نمایش، روایت، ایرج، نگاه، زندگی، نمایش گلهای شمعدانی از مرگ، اتفاق، گلهای شمعدانی متوجه دوپارگی اثر، رنگ، وجه، روایت بخشی از زندگی خانواده، نمایش روایت قصه‌اش، قصه نمایش، زمان، خوش‌بختی، زبان، شاهد

خلاصه ماشینی: "به این دلیل تا پایان دیدن قصه طرف اولی که شاهد آن است، کنجکاو آن است که در آن سوی دیوار خانه چه اتفاقی در حال وقوع است و آن قسمت از نمایش چه ربطی به این بخش دارد؟ روایت بخشی از زندگی خانواده در زمان حال و آینده به‌طور هم‌زمان با یکدیگر، مهم‌ترین نکته‌ای است که مخاطب در ابتدا با آن روبه‌رو می‌شود و این تازه‌ترین چیزی است که یعقوبی آن را پیش روی تماشاگر می‌گذارد. اما رنگ سبز کف اتاق و تلفن قرمز نشان از نگاه امیدوارانه بیشتر آنها به زندگی است هرچند که این نگاه در پایان نمایش با خودکشی مهتاب در تضاد قرار می‌گیرد اما همان جمله آخری مهتاب در یادداشتی که از خود باقی می‌گذارد و نیز بخشی از قصه‌ای که مهتاب برای مهسا می‌خواند (در صحنه‌های نزدیک به پیش از خودکشی مهتاب) همگی امیدواری را به آدمی القا می‌کند. یعنی بر اثر اتفاقات این دو نمایش، دیواری شکل می‌گرفت که از نیمه به بعد ما این دو روایت هم‌زمان را که با همدیگر ارتباط بسیاری پیدا می‌کردند شاهد می‌شدیم که البته در آن نمایش شکل دیگری می‌یافت و در آن صورت دیوار به تکامل ماجرای قصه نمایش کمک می‌کرد و کارکردی کاملا دراماتیک می‌یافت گلهای شمعدانی البته از نظر شخصیت‌پردازی و دیالوگ‌نویسی نمایشنامه مهمی به شمار می‌رود، زیرا که نویسنده یکی از کامل‌ترین آثار خود را بدین وسیله خلق کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.