خلاصه ماشینی:
"اما جای بسی تأسف است که با تمام تلاش بیشائبه هنرمندی دلسوز و خاک صحنهخوردة این وادی چرا و به راستی چرا اثر هنریاش چنین ضعیف و ناهماهنگ بر صحنه نمایش جلوه کرده است؟ آیا نباید قدری به خود بیاییم و با اندیشهای هنرمندانه، به دور و اطرافمان نگاه کنیم تا کمی متوجه تغییر زمان بشویم و خود را با زمان به روز، به گذشته و یا به حال ببریم؟ بهراستی چرا در نمایش مفتش که انگیزة طراحی صحنه پیش به سوی استلیزه شدن سوق داده شده است، نبایستی چنین نگاهی در ضرباهنگ کلمات جاری و ساطع بشود؟ و چرا نباید بازی بازیگران در جهت این تغییرات نزدیک به جنس حذف حواشی زائد و بازی نکردن در حین انجام بازی از سوی کارگردان هدایت و برنامهریزی شود؟ استفاده از تکنیک نمایشنامهنویسی آن هم به صبغة وفادار ماندن به ادبیات دهة چهل و پنجاه شمسی نمایشی در ایران کاری بس ستودنی و دشوار است که «بهزاد فراهانی» داعیة دفاع از تئاتر ملی و زنده کردن چنین فضایی را در نمایش مفتش با خود به یدک میکشد، اما نکتهای که فراهانی در سراسر نمایش توجه به آن را فراموش کرده تجربه و تحلیل وضعیت سیاسی و اجتماعی جامعه ایران در چند دهه گذشته است که به سبب چنین سهلانگاری از سوی نویسنده و کارگردان، نمایش مفتش اثری خنثی و کمتحرک در نزد مخاطبانش جلوه میکند."