Skip to main content
فهرست مقالات

از دراماتورژی تا نوگرایی بی اساس: نقد نمایش «شهرزاد و هفت قصه اش»

نویسنده:

(2 صفحه - از 98 تا 99)

کلید واژه های ماشینی : نمایش، دراماتورژی، شهرزاد، اجرای تئاتر روایتی رقص پرفرمنس، پرفرمنس، کارگردان، تئاتر، رقص، موسیقی، روایت، اجرا، مخاطب، بازیگران، هفت قصه‌اش، قصه‌های شهرزاد قربانی دراماتورژی، حرکات، تئاتر پرفرمنس، اجرای تئاتر پرفرمنس، محدودیت اجرای رقص مواجه، دراماتورژی متن، تصاویر، رقص در تئاتر پرفرمنس، دراماتورژی متن نمایش، کارگردان نمایش، مدرن، اجرای پرفرمنس، محسن حسینی، رویکردی به تئاتر روایتی، پرفرمنس با مخاطب ارتباط، اجرای محسن حسینی با محدودیت

خلاصه ماشینی: "کارگردان نمایش با رویکرد نوین و در عین حال دست و پا شکستة خود به‌دنبال اجرایی غیر متعارف و معمول است اما آیا برای رسیدن به یک رویکرد کاملا نوین و مدرن می‌شود راه را یک‌شبه طی کرد و بدون در نظر گرفتن معیارها و ضوابط حاکم بر تئاتر فعلی کشور که بعضا محدودیتهایی نیز برای اجراهای نمایشی ایجاد می‌کند به چنین هدفی رسید؟ این محدودیتها در نمایش محسن حسینی نیز کاملا‌ به چشم می‌خورد. به رخ کشیدن خود و آنچه داریم در روی صحنه و در خلال نمایش به چه معناست؟ آیا دیگران و اهل هنر و حداقل بینندگان حرفه‌ای تئاتر برای اولین‌بار است که با چنین نوگراییها و پزهای مدرنیسم‌نمایی مواجه‌اند؟ تجربه‌گرایی که اخیرا در میان برخی از گروهها رایج است و نیز مدرنیسم نماییهای بی‌سرانجام و بی‌مفهوم را به چه چیزی باید تعبیر کرد که متأسفانه گریبانگیر برخی از کارگردانان شده است؟ هنگامی که در وضعیت فعلی فرهنگی و تئاتری قادر به به‌کارگیری مثلا رقص در اجرای تئاتر پرفرمنس نیستیم چه دلیلی برای نشان دادن اندیشه‌های نوگرای خود داریم؟ در برخی موارد فقط یک تأثیرپذیری و تقلید صرف از آن چیزی است که در کشوری دیگر دیده‌ایم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.