خلاصه ماشینی:
"در این روش بازیگران بیآنکه بر گونههای رسمیت یافته بازیگری تأکید بورزند با بداههسازی سعی در پیدا کردن حرکات جدید، ژستها و حتی نوع بازی جدید بر مبنای تلفیق کردن ژست، حرکات، بیان و نوع دیالوگها هستند، این سیستم کارگاهی بیش از آن در صدد بداههپردازی در مفهوم و معنی باشد.
برای دستیابی به یک زبان جدید نمایش الزاما باید گروه بداههپردازان مراحل مختلفی پشتسر بگذارند، این مراحل ممکن است در ابتدای تمرین تنها یک دیالوگ منطقی و یا منولوگ خاص با زبان فارسی باشد، در روشهای بداههسازی میبایست به مرور زمان اندازه و طول دیالوگ اندکاندک تلخیص شود، از اسم و فعل و فاعل گرفته تا انواع صفتهایی که ممکن است به فضا و مکان و اخلاقیات کاراکتر برگردد کاسته شود و ما به ازای صوتی برای بیان مکان، فضا و حس و مفهوم دیالوگ پیدا کرد.
دانشجویان پس از چند جلسه حضور و شناخت نسبی که از یکدیگر پیدا میکردند، این قابلیت را در وجودشان ایجاد کرده بودند که در یک فضای خالی قرار بگیرند و بیانقطاع چهل دقیقه نمایش بازی کنند، نمایشی که اگر از آن تصویربرداری میشد مخاطب باور نمیکرد که با بداههسازی شکل گرفته است، بلکه میپنداشت نمایشنامهنویسی آن را نگاشته و بازیگران حداقل یکماه تمرین مداوم کردهاند تا بر دیالوگها، رفتارها و مناسبات و فضای داستان تسلط یابند.
در پایان باید به این نکته اشاره کرد که کار بداهه سازی در نگارش و پیدا کردن متن نمایشی و بازیگری خلاصه نمیشود، به اعتقاد من هر کارگردانی در برخورد به گروه بازیگران و قرار دادن آنها در فضای نمایش و انتقال حس بازیگر و حرکت و جابهجایی آنها در لحظ به یک آن درونی دست مییابد که میتوان از آن تعبیر به بداههسازی کرد، خلق لحظهای که تاکنون وجود نداشته است."