خلاصه ماشینی:
"اما این متن ساده گذشته از یک راهنمای مصرفکننده چه چیزی را باید در خود داشته باشد؟ یکی از سؤالات بسیار مفید در این رابطه سؤالی است که کودکان یهودی در عید فصح میپرسند: «چرا امشب با تمام شبهای دیگر متفاوت است؟» طعم و مزه و جنس ویژة این شب در تئاتر چیست؟ و یا اگر اینطور نیست، فلسفة وجودی این نوع تئاتر یا این گروه چیست که نسبت به سایرین قابل تشخیص نیست؟ سه سؤال معروف دیگر (که من نمیدانم مرتبة اول چگونه پرسیده شده است) که بر طبق شنیدههای من منسوب به گوته است، عبارتند از: «هنرمند سعی در انجام چه کاری دارد؟ این کار را تا چه اندازه خوب انجام داده است؟ آیا این کار ارزش انجام آن را دارد؟ من ترجیح میدهم بپرسم، خود اثر سعی در انجام چه کاری دارد و تا چه اندازه در انجام آن موفق بوده است؟ از آنجا که منابع هنر اساسا ذیشعور نیستند، منظور هنرمند اگرچه همواره قابل ارزیابی است، اما حکم نهایی را در مورد اثر نمیدهد.
زمانی که من با یک منتقد راجع به نقد گفتوگو میکنم، آنها معمولا میگویند: «اگر تمام این روشها را بهصورت آزمون و خطا، آزمایش کنیم، قطعا از کار اخراج خواهیم شد!» میخواهم رازی را به شما بگویم، «من هم همینطور هستم!» اما من به این دلیل بهتر خواهم نوشت که بدانم تمام این مهارتها وجود دارند و البته برخی از منتقدان نیز به آنها دست یافتهاند و در آخر به قول «رابرت برانینگ» (Robert Browning): «یافتههای انسان باید باعث افزایش درک او شود والا فایده بهشت چیست؟» و اکنون میخواهم از شما بپرسم، اسطورة نقد شما کیست؟ و یا بهتر بگویم کار کدام منتقد (نه لزوما منتقد تئاتر) را تحسین میکنید و چرا؟"