Skip to main content
فهرست مقالات

نسبت دین و جامعه مدنی

نویسنده:

(19 صفحه - از 118 تا 136)

کلید واژه های ماشینی : دین، جامعه مدنی، نسبت دین و جامعه مدنی، سیاسی، اسلامی، دولت، لیبرالیسم، جامعه مدنی اسلامی، نسبت دین با جامعه مدنی، فلسفه، انسان، لاک، سخن، ذات، فلسفه سیاسی غرب، سلوک توحیدی، قوانین، حقوق، حکومت، فهم، اصطلاح، معنی، وضع طبیعی، جامعه مدنی و جامعه اسلامی، جامعه اسلامی، جامعه سیاسی، تفسیر، مقصود، جامعه مدنی غرب، مقصود جامعه مدنی اسلامی

خلاصه ماشینی: "هنگامی که ما به پدیده‌ای خاص اشاره نمی‌کنیم و فقط در مقام قرارداد و مواضعه هستیم، می‌توان گفت مقصود از لفظ «جامعه مدنی اسلامی» چنین چیزی است، ولی وقتی با اصطلاحی مواجه می‌شویم که دارای تاریخی طولانی در فلسفه غرب است، با دو مسأله روبرو می‌شویم: اول آن که چرا اصلا اصطلاح «جامعه مدنی» را به کار بریم، در حالی که معتقدیم آنچه از آن اراده می‌کنیم، کاملا با جامعه مدنی غرب فرق می‌کند و آن دو ماهیتا متفاوتند. اگر به دنبال جامعه‌ای هستیم که ملهم از مدینة‌النبی و ارزشهای حاکم بر آن است و مقصود هم همان فرهنگ و ارزشهای اسلامی است، آیا معقولتر و متناسبتر این نیست که از «جامعه اسلامی» سخن بگوییم، تا از اشتراک لفظی بی‌دلیل پرهیز شود و بارهای ارزشی غیرمقصود افاده نگردد؟ دوم آن که این گونه معنی کردن «جامعه مدنی» برخی از مسائل مطرح شده در این زمینه را بلاموضوع می‌کند. از نویسنده آن کلمات می‌پرسیم از کجا می‌گویید «همجنس‌بازی» با «سلوک توحیدی» ناسازگار است؟ «زنا و فحشاء» با سلوک توحیدی ناسازگار است؟ شرب خمر با سلوک توحیدی ناسازگار است؟ اگر تعالیم انبیاء و همان اوامر و نواهی که آنها را عرضی می‌نامید، نبودند، بشر با دست خویش قوانینی جعل می‌کند که همه این امور را مجاز می‌شمرد، و مگر در همین کشورهای به زعم خودشان مترقی، چنین نکرده‌اند؟ نویسنده یاد شده به خطا مدعی می‌شود در مقابل سخن سکولارها (که از آن دفاع می‌کند و در مکتوب خویش از آن به عنوان پیش‌فهم اول یاد می‌کند) «پیش فهم دیگر این است که برای حل مشکلات زندگی این جهانی انسان و سازماندهی مدنیت باید همیشه از عالم غیب راهنماییهایی بیاید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.